The Lookout 2007
Synopsis
Info
Senaste om filmen
Annorlunda heistrulle
Joseph Gordon-Levitt smyger sig sakta upp för karriärstegen, och i och med "The Lookout" är hans stora genombrott ett fett faktum. Ett annat genombrott gör också förstagångsregissören Scott Frank, som här tar sitt egna manus och för över det till vita duken. Scott är dock ingen gröngöling i Hollywood då han är mannen bakom manus till filmer som "Out of Sight", "Minority Report" och "Tolken". Man kan förstå varför han med "The Lookout" väljer att ta steget fullt ut, för det var länge sen en thriller hade ett så pass intressant karaktärsgalleri att själva kuppen bleknar vid jämförelse.
Chris (Joseph Gordon-Levitt) är killen som har allt, men en kväll vänds hela hans liv upp och ner när en tragisk olycka sätter hans närminne ur spel. Därför lever han sitt liv genom kom-ihåg-lappar, där simpla saker som att laga mat eller låsa upp bildörren är tidskrävande projekt. På grund av sitt nya handikapp har han svårt att få jobb, men han lyckats få ett städarkneg på den lilla stadens bankkontor. Där blir han ett enkelt byte för den karismatiske ledaren Gary (Matthew Goode) och hans gäng som planerar att tömma bankvalvet. Chris är deras perfekta man på insidan.
Den som väntar sig något i stil med "Ocean´s 11" eller "The Italian Job" bör tänka om. "The Lookout" är en annorlunda heistrulle med ett manus som är smartare än vad det vet om, vilket det i vanliga fall brukar vara precis tvärtom. Grunden läggs inte i brottet, det finns bara där för historiens framåtskridande. Istället är det en film som drivs av intressanta karaktärer och människoöden, vilket gör att det känns som en fräsch nykomling på den annars ganska mättade heistmarknaden. För den sakens skull har man inte sparat på spänningen, utan lyckats blanda det bästa av två världar (läs: drama och thriller) och sammanfört dessa i en imponerande regidebut och den coolaste kuppfilmen på länge.
”The Lookout” rör sig hela tiden i välkända vatten, men sjunker aldrig in i den bekväma skildringen eller ger efter för publikfrieri. Scott Frank låter sin historia ta tid. Att filmen inte lyckas komma upp i ett högre betyg beror på att den ibland hamnar lite på tomgång och att jag har väldigt svårt att köpa samtliga skurkars porträtt. När allt annat är välskrivet in i minsta detalj så känns dessa som vandrande schabloner. Speciellt blir John Lennonkopian en karikatyr av tystlåtna gangsters med förkärlek till vapen, och han känns därför som tagen ur en helt annan film. Kontrasten blir för tydlig för att fungera lika bra som övriga delar.
I en tid där "alla lurar alla"-filmer regnar ner är "The Lookout" ett skönt substitut till Soderbergh och Danny Oceans gäng som mest handlar om snygg och glattig yta. Som kontrast till den världen är det här en thriller som lyckas vara både gripande och spännande, och Scott Frank kan vara mer än nöjd med sin regidebut.