The Marksman 2021
Synopsis
Liam Neeson spelar Jim, en ranchägare med förflutet inom Marinkåren, vars ägor gränsar till Mexiko. När han en dag räddar en pojke på flykt undan en knarkkartell inleds en dödlig jakt på det udda paret genom USA.
Info
Originaltitel
The Marksman
Biopremiär
19 februari 2021
DVD-premiär
20 april 2021
Digitalpremiär
20 april 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
SF Studios
Åldersgräns
15 år
Längd
Liam Neeson på halvfart i generisk gränsaction
Liam Neeson rymmer från en elak kartell. Mer än så behöver man egentligen inte veta om “The Marksman”. Ett trött stycke filmisk riskminimering med kikarsiktet inställt på att kamouflera sig i mängden på actionhyllan.
Ur led är tiden, inte minst på biograferna. Men inte ens en pandemi kan stoppa Liam Neeson från sitt årliga bidrag till biotablån i subgenren hårdkokt äldre man med "a particular set of skills" stoppar skurkarna och räddar dagen. Till skillnad mot "Cold Pursuit" och "Non-Stop" är "The Marksman" ingen fullträff i kategorin, men kanske är det ett medvetet val?
Liam Neeson spelar en synnerligen Clint Eastwoodsk, hattklädd eremit. Jim lever ett stillsamt liv med sin trofaste jycke på sin ranch intill den mexikanska gränsen och hissar Stjärnbaneret med vördnad, sådär som bara en stoisk ex-marinkårssoldat med två Vietnam-turer under bältet kan. När hans väg en dag korsas av en liten mexikansk pojke som jagas av en knarkkartell tvingas han motvilligt packa in hunden och bössan i sin rostiga pickup för att bistå pojkens flykt.
Någonstans i "The Marksman" finns en outvecklad historia om om den enslige, rättrådige cowboyen som gjort rätt för sig, tjänat sitt land och ändå finner sig själv bortglömd i en osäker ekonomi, barskrapad av hustruns sjukhusräkningar. En Clint Eastwoodsk amerikaskildring som kan spåras till att filmen har regisserats av Robert Lorenz, som producerat både “Mystic River” och “Million Dollar Baby”. Men likt varje vagt lovande tendens i "The Marksman" förblir den historien oförlöst i en känslomässigt bedövad lågprisuppsättning av mer minnesvärda genrebidrag. De bleka actionsekvenserna är undermåligt konstruerade och befriade från nerv med en oinspirerad Liam Neeson på tomgång.
För att vara en samtida Liam Neeson-rökare med gevärsskytte såväl i titeln som på postern, så är “The Marksman” anmärkningsvärt tam. Långa stunder framträder flykten från kartellen snarare som en slags road movie-med-morfar genom USA förklädd till generisk b-action. Unge Miguel lär Jim att uppskatta Pop-Tarts och får i gengäld en lektion i pistolskytte. De snackar om Chicagos hot dog-kultur och ser Clintanrullen "Häng dom högt" (1968) på motelrums-tvn. Kanske är “The Marksman” egentligen ett amerikanskt integrationsprojekt för nyanlända mexikaner, medvetet medioker och på så vis skräddarsydd för bred kabel-tv-spridning. I sådana fall – mitt i prick!