The Next Three Days 2010
Synopsis
Info
Realistisk jailbust?
Russel Crowe, trind och gemytlig med en intellektualistisk skäggstubb, spelar i "The Next Three Days" collegeprofessorn John Brennan; en nästan oförskämt tillfreds man. Hans borgerliga tillvaro och mycket amerikanska och superlyckliga kärnfamilj rämnar dock brutalt när hustrun Lara plötsligt fängslas för mord. Bevisen är överväldigande, rättsystemet ointagligt för juridiska räddningsmanövrer, och tre år in på avverkad dom har misströstan inför ett frikännande tagit över fullständigt.
Själv hävdar Lara (Elisabeth Banks) att hon aldrig har slagit ihjäl sin kvinnliga chef, men som tittare är vi långt ifrån lika övertygande om hennes oskuld, och parets femårige son Luke har utvecklad en ambivalent och tveksam relation till sin mor. John beslutar sig hursomhelst för att frita sin fru; men en febrig beslutsamhet och orubblig övertygelse om att hon är utsatt för ett justitiemord skrider han till verket.
Vad som följer är en stundtals gripande och på sina ställen faktiskt ganska autentisk - jag inbillar mig åtminstone att den är autentisk - skildring av vad som kan ske när en laglydig medborgare tvingas kliva ut på samhällets bakgård för att införskaffa de verktyg, både bokstavliga och mentala, som krävs för ett fritagningsförsök. Det visar sig nämligen vara svårare än vad det brukar vara i film från Hollywood att bryta ut någon ur fängelset.
Detta att få tag på falska men trovärdiga identitetspapper till exempel, för den fortsatta flykten utomlands; i den genomsnittliga standardthrillern löser manusförfattaren detta predikament på en eller två scener, såvida det inte bara underförstått "fixas" offscreen. I "The Next Three Days" visar det sig vara betydligt knepigare än så, och Crowes collegeprofessor, som till vardags levererar trubbiga "Don Quijote"-tolkningar till uttråkade collegeelever och förmodligen aldrig ens har fuskat med skatten, stöter på patrull i snart alla förberedelser han tar sig för. Hur enkelt är det egentligen att kopiera en nyckel om man aldrig har försökt förut? Att bryta sig in i en bil?
Att John Brennan i sin obotliga och ensamma envishet själv tvingas bryta mot lagen ett otal gånger längs vägen, och detta dras till sin absoluta spets, är filmens själva moraliska problemställning. Hur långt är man beredd att gå för kärleken? Det knappast en originell premiss, men med Haggis mestadels täta och spänningshöjande manus och Crowes ögonbryn följer man med på resan och trivs överlag.
Med detta sagt så kräver "The Next Three Days" ett par "Suspension of disbelief"-ögonblick av tittaren vad gäller den uppenbara, praktiska logiken, och den moraldiskussion som här är tänkt att inspireras känns basal och mer bunden till sin genre (spänning) än i andra filmer av Haggis, som "Crash" eller "In the Valley of Elah". Att Liam Neeson dyker upp i en scen som gammal kåkfarare med larvig keps gör i det läget varken till eller från.