The September Issue 2009

Dokumentär
USA
90 MIN
Engelska
The September Issue poster

Synopsis

Anna Wintour har varit chefredaktör för Vogue i över 20 år och är den mäktigaste personen inom modeindustrin. Ofta gömd bakom solglasögon och lugg har hon aldrig låtit någon komma nära henne eller hennes arbete med Vogue…tills nu. R.J Cutlers nya dokumentär, "The September Issue", tar med oss till en värld vi bara trodde att vi visste något om.
Ditt betyg
3.0 av 64 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
The September Issue
Biopremiär
4 september 2009
DVD-premiär
10 februari 2010
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
NonStop Entertainment
Åldersgräns
Barntillåten
Längd

Recensent

Alexander Kardelo

1 september 2009 | 23:53

Kvinnan, myten, legenden

Vare sig du är en hängiven fashionista, hånskrattar åt modebranschen eller befinner dig i en sund balans däremellan, går det inte att låta bli att fascineras av Anna Wintour och livet bakom kulisserna på Vogue.

Har ni hört den om praktikanten som såg Anna Wintour snubbla? Flickstackarn, livrädd för minsta konfrontation, klev helt enkelt över den fallna chefredaktörskan och skyndade vidare som om inget hänt.

Toby Youngs presentation av modedraken i sin New York-skildring "Hopplös och hatad av alla" är bara en i raden av skräckhistorier om kvinnan som styr Vogue med järnhand sedan tjugo år tillbaka. En annan kom i "Djävulen bär Prada" häromåret - även om namnen var ändrade och Meryl Streeps hänsynslösa tidningsmagnat var extra tillskruvad, var det solklart för dom flesta att allt handlade om författaren Lauren Weisbergers före detta chef.

Jag antar alltså att jag är långt ifrån ensam om att vilja ta reda på sanningen om kvinnan, myten, legenden. En hint kommer åtminstone i R.J. Cutlers nya dokumentär "The September Issue". Och visst är det en mer nyanserad Wintour som visas upp - Anna välkomnar med ett leende, hon bjuder in oss i sitt hem där dottern väntar (en dotter som givetvis vägrar att jobba inom mode), och bläddrar nostalgiskt genom sina gamla nummer som om de vore familjens finaste fotoalbum... vilket de också säkert är.

I vardagsarbetet bakom världens största modetidning, och 2007 års maffiga septembernummer som landade på över 500 sidor, känns hon dock igen. Den här djävulen bär inte Prada - hon ringer upp Prada och meddelar vilket material senaste kappan måste göras om i, för att kunna visas upp i hennes tidning. Och Prada lyder. Det handlar trots allt om ovärderlig exponering.

Stor fokus ligger också på hennes närmaste medarbetare, Grace Coddington - creative director och hyllat geni i modebranschen. En urskön kvinna med distans till den galna, glamorösa värld hon blivit en viktig del av. Det rödhåriga yrvädret på 60 plus har vigt hela sitt liv åt Vogue - från omslagsflicka på 60-talet via redaktörsjobb på den brittiska upplagan har hon klättrat till toppen, och är nog den enda personen i världen som vågar säga emot Wintour. Inte för att det alltid hjälper, får vi veta - efter tjugo år vid Wintours sida gör det fortfarande ont att få se sina bästa reportage strykas.

Då kan vi bara ana hur resten av redaktionen påverkas av frökens nycker och utbrott. Det är dock inte den sortens porträtt man visar upp, och intressant nog intervjuas inte en endaste medarbetare förutom Grace om sin chef... Man undrar nästan hur mycket Madame Kontrollfreak krävde att få lägga sig i projektet, för att slå upp portarna för Cutlers kamerateam?

Fram träder en bild av en professionell karriärkvinna, en hänsynslös darling-dödare som inte accepterar ett nej. Men så är hon också den vassaste i sitt yrke och leder världens mest framgångsrika och lästa månadsmagasin. En ledare att frukta, och beundra. Och så inte minst en fascinerande rundvandring bakom kulisserna i en värld de flesta av oss bara kan drömma om, men som i filmform inte utesluter någon - vare sig du är en hängiven fashionista, skrattar hånfullt åt den ytliga modebranschen eller befinner dig i en sund balans någonstans däremellan, går det inte att låta bli att le brett efter "The September Issue". Guilty pleasure när den är som bäst.

Från namedropping och flashiga modevisningar till elak humor och rena absurditeter, som den där excentriske designern som vägrar sporta utan sina lyxigaste märkeskläder. Ibland överträffar verkligheten dikten.

| 1 september 2009 23:53 |