V/H/S/2 2013
Synopsis
Info
Senaste om filmen
Uppföljare som levererar
Uppföljare är ett bespottat fenomen, vilket särskilt gäller skräckgenren. Det tacksamma med "fortsättningen" på fjolårets hypade rysare "V/H/S" är att upplägget med en antologi - en samling korta historier utan inbördes ordning - inte kräver någon återkoppling till förra filmen.
Liksom i originalet så hittar några karaktärer - i detta fall två privatdeckare - en hög videofilmer i ett nedsläckt, till synes övergivet hus. Självfallet börjar man i sann "The Ring"-anda ögna sig igenom filmerna som innehåller allt från cyklande zombies till simmande utomjordingar, filmat med sedvanligt skakig handkamera/Iphone/etc.
Jag är inget jättefan av första filmen, som trots en del effektiva skrämselscener misslyckades med att få ihop en jämn samling originella historier med logiska twistar. Ovanligt nog så är faktiskt den här tvåan snäppet vassare och smartare. Möjligen ett fall av lärdom efter misstag.
Visst finns här den ofta onödigt skakiga handkameran som särskilt i sista historien gör det svårt att urskilja vad som faktiskt händer. Och allt känns långt ifrån dagsfärskt (exempelvis ögontransplantationen som får nya ägaren att se spöken). Men det är ändå en skräckfilm som levererar, både spänning och blod.
Här finns kreativa och äckliga effekter som kan få även en hämmad skräckälskare som undertecknad att förskräckt smygtitta mellan fingrarna. Uppfinningsrika berättelser där den bästa, om en mystisk sekt i Indonesien, lyckas väva samman både självmord, zombies och Djävulen själv - i samma historia! Här finns också tacksam svart humor, som den hejdlösa scenen när zombies attackerar en liten flickas födelsedagskalas.
Det är inte helgjutet men absolut sevärt, speciellt för sin genre. För skräckfans är det otroligt uppskattat och befriande att se hur man effektivt utnyttjar en låg budget och det annars urmjölkade found footage-formatet på ett nyskapande sätt. Gänget av regissörer sträcker sig från debutanter via up-and-coming namn som Jason Eisener ("Hobo with a Shotgun") och Gareth Evans ("The Raid") till den mer rutinerade Eduardo Sánchez ("Blair Witch Project"). Nu hoppas vi att de kan få en ordentlig budget till nästa gång så vi slipper den skakiga handkameran ett tag.