Under en öppen himmel 2018
Synopsis
Joe är en väluppfostrad 14-åring som växer upp i Montana på 1960-talet, enda barnet till Jeanette och Jerry, en hemmafru och ett golfproffs. Precis vid gränsen till Kanada pågår en okontrollerad skogsbrand och när Jerry förlorar sitt jobb på golfklubben tvingas han lämna sin familj för att ta ett jobb i skogen och försöka släcka branden. Joe blir tvungen att ta mer ansvar hemma samtidigt som han får se sin mamma kämpa med sig själv och hur hon förändras allt mer.
Info
Originaltitel
Wildlife
Biopremiär
4 januari 2019
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Lucky Dogs
Åldersgräns
11 år
Längd
När bilden av den perfekta familjen splittras
Tidskänslan sitter som ett smäck i Paul Danos skickliga regidebut. "Wildlife" är en välspelad skildring av en amerikansk familj där en 14-årig pojke ser hur föräldrarna glider ifrån varann.
Året är 1960, spelplatsen en amerikansk småstad. På ytan ser Joes familj ut att vara hämtade ur någon reklambild, den där med huset, bilen och de välkammade frisyrerna. Joe kastar boll med pappa Jerry som just kommit hem från jobbet. Han får läxhjälp av mamma Jean innan middagen serveras. Familjen är inte rika, men de har så de klarar sig. De har varandra och de ser lyckliga ut. Iallafall sett genom den fjortonårige sonens ögon.
Men snart börjar problemen att knacka på dörren. Jerry (Jake Gyllenhaal) får sparken. Jean (Carey Mulligan) går med på lämna hemmafrulivet och själv hitta ett jobb, ett förslag som familjens försörjare inte tar med ro. Pengarna sinar och oron blir till gräl i vardagsrummet. Jerry vill åka iväg och ansluta sig till brandkåren, som kämpar mot de skogsbränder som dominerar nyheterna. Kvar blir Joe (Bo Oxengould) med sin mamma, och plötsligt måste båda hitta sina nya roller i livet.
På 1960-talet var livet enklare, könsrollerna var lite mer givna och ena dagen vanligtvis den andra lik. Det är iallafall i den miljön som historien tar sin början, och därför blir det lätt att känna med Carey Mulligans rollfigur när hennes trygghet och stabilitet plötsligt rycks ifrån henne. Hon slutar laga mat. Hon klär sig annorlunda och lägger på smink. Och hon blir lite mer än vänlig med den rike entreprenören Warren Miller (Bill Camp), som går i hennes simklass. Stackars grabben kan bara se hjälplöst på när hans mamma förvandlas till någon han inte känner igen.
Barnskådisen Ed Oxenbould är på sätt och vis den som berättar hela historien om hur Joes familj splittras. Det är en krävande roll som han sätter utan att blinka. Inte en blick känns fel, och man lider verkligen med den unge mannen som försöker hålla fast vid bilden av sin mamma och pappa som hans hjältar och beskyddare.
Paul Dano har imponerat som skådespelare sedan början av 2000-talet. När han nu gör sin regidebut är det med ett småskaligt drama om stora känslor. Några få huvudpersoner, enkla kameravinklar och dialog som går rakt på sak, låter honom berätta sin historia med bra fokus och flyt. Här finns inte en överflödig scen, inte en replik som kunde ha klippts bort. Det är kanske för tidigt att utnämna honom till en ny Ang Lee eller Sam Mendes, men jag hade inte varit förvånad om det var deras namn som stod på den här filmen.
Manus skrev han tillsammans med flickvännen och skådespelerskan Zoe Kazan, baserat på Richard Fords roman "Löpeld" från 1990. Det är en simpel berättelse som inte direkt överraskar, och som aldrig väcker några starka känslor hos publiken. Det hade behövts för att ge "Wildlife" ett högre betyg, men allt som allt visar Paul Dans med sin debutfilm att han är en mogen och skicklig regissör.
Men snart börjar problemen att knacka på dörren. Jerry (Jake Gyllenhaal) får sparken. Jean (Carey Mulligan) går med på lämna hemmafrulivet och själv hitta ett jobb, ett förslag som familjens försörjare inte tar med ro. Pengarna sinar och oron blir till gräl i vardagsrummet. Jerry vill åka iväg och ansluta sig till brandkåren, som kämpar mot de skogsbränder som dominerar nyheterna. Kvar blir Joe (Bo Oxengould) med sin mamma, och plötsligt måste båda hitta sina nya roller i livet.
På 1960-talet var livet enklare, könsrollerna var lite mer givna och ena dagen vanligtvis den andra lik. Det är iallafall i den miljön som historien tar sin början, och därför blir det lätt att känna med Carey Mulligans rollfigur när hennes trygghet och stabilitet plötsligt rycks ifrån henne. Hon slutar laga mat. Hon klär sig annorlunda och lägger på smink. Och hon blir lite mer än vänlig med den rike entreprenören Warren Miller (Bill Camp), som går i hennes simklass. Stackars grabben kan bara se hjälplöst på när hans mamma förvandlas till någon han inte känner igen.
Barnskådisen Ed Oxenbould är på sätt och vis den som berättar hela historien om hur Joes familj splittras. Det är en krävande roll som han sätter utan att blinka. Inte en blick känns fel, och man lider verkligen med den unge mannen som försöker hålla fast vid bilden av sin mamma och pappa som hans hjältar och beskyddare.
Paul Dano har imponerat som skådespelare sedan början av 2000-talet. När han nu gör sin regidebut är det med ett småskaligt drama om stora känslor. Några få huvudpersoner, enkla kameravinklar och dialog som går rakt på sak, låter honom berätta sin historia med bra fokus och flyt. Här finns inte en överflödig scen, inte en replik som kunde ha klippts bort. Det är kanske för tidigt att utnämna honom till en ny Ang Lee eller Sam Mendes, men jag hade inte varit förvånad om det var deras namn som stod på den här filmen.
Manus skrev han tillsammans med flickvännen och skådespelerskan Zoe Kazan, baserat på Richard Fords roman "Löpeld" från 1990. Det är en simpel berättelse som inte direkt överraskar, och som aldrig väcker några starka känslor hos publiken. Det hade behövts för att ge "Wildlife" ett högre betyg, men allt som allt visar Paul Dans med sin debutfilm att han är en mogen och skicklig regissör.
Skriv din recension
Användarrecensioner (1)
Skicklig regi debut av Paul Dano, vi följer en familj i 60-talets Montana, allt ser tillsynes ut precis så stereotypt och välbärgat som alla amerikanska familjer ville att deras liv skulle se ut, men när pappan Jerry (Jake Gyllenhaal) förlorar sitt jobb, börjar han även förlora sin självkänsla och snart börjar familjeidyllen luckras upp, Mamma Jeanette ( Carey Mulligan) tvingas börja jobba som simlärare och när bråken hemma kommer oftare tar även snart sonen Joe (Ed Oxenbould) ett extra jobb.
När Jerry i desperation väljer att åka och hjälpa till och släcka skogsbränder nära Kanada, slår det slint i Jeanettes huvud och Joe tvingas se hans liv och familj ödeläggas mitt framför hans ögon....
Lågmält men snyggt drama om hur livet faktiskt kan se ut när konsekvenser efter konsekvenser byggs upp, hjärtslitande att se den unga Joe tvingas vara den vuxna i familjen, när föräldrarna beter sig som barnrumpor!! Ett barn ska ALDRIG behöva ta hand om sina föräldrar på det sättet!! Grow up and grow some säger jag bara!! Jag tyckte det var en film som växer och även den är som en karamell man får suga på en stund efter filmen är klar...betyget blir en godkänd 3a...
AAA