“Popular! You're gonna be popular!”
Eller hur kommer det egentligen att bli? Kommer Glindas ord att bli sanna för denna verkligt magiska film? Det finns mycket som pekar på detta, och jag - Daniel Berglund - glädjer mig som musikalnörd att få lista 10 anledningar till varför filmen sannolikt blir vinterns största. Både på bio och hemma i soffan framför TV:n.
"Wicked" utspelar sig ungefär vid samma tid, bara lite innan, när Dorothy kom till Oz från Kansas i filmen "Trollkarlen från Oz" (1939) (det är samma värld, kanoniskt sett). Filmen som släpps nu i vinter baseras på musikalen "Wickeds" första akt. I denna följer vi Elphaba - den onda häxan i "Trollkarlen från Oz" - när hon börjar på universitetet. Vi får se hur hon utvecklar en vänskap med den goda häxan, Glinda, och hur hon börjar dras till den onda sidan.
Följande lista av tecken kommer att vara i ordning av svagast till starkast, där nummer 1 är en av huvudanledningarna till att “Wicked” kommer att bli så pass stor. Ta såklart ordningen med en nypa salt, men listan kommer förhoppningsvis att ge dig en uppfattning av de faktorer som spelar roll i filmens distribution och tittarsiffror.
10. "Wicked" kommer ut i rätt tid
Första tecknet vi ser är helt enkelt tiden i vilken filmen släpps. Vintern behöver en storfilm med hög budget, och "Wicked" känns mysig nog för årstiden. Häxor och magiska världar känns som en trevlig eskapism i det mörker som vintertiden innefattar.
Inte bara det, filmen släpps i det stora hela i en tid där denna sortens filmer lyckas väldigt bra, mer specifikt på grund av målgruppen. Man kan även se liknelser mellan "Wicked" och "Barbie" (2023) om man vill det. Om denna filmen lyckas skapa tillräckligt med engagemang, precis som Barbie gjorde, så har vi ett lyckat recept.
9. Tvådelad film
I april 2022 avslöjades det att "Wicked" skulle komma i två delar - två filmer - istället för bara en. Detta får mig direkt att börja tänka på andra gånger vi har sett liknande, till exempel "Harry Potter och dödsrelikerna". Kan det möjligtvis vara ett tecken på att "Wicked" blir stor? Jag tror det. Framförallt med själva musikteatern i åtanke.
Musikalen har 21 låtar, varav 11 är i första akten och 10 i den andra. Mellanakten är såklart det storslagna numret “Defying Gravity”. Första akten av "Wicked" har otroligt bra låtar - allt från “Dancing Through Life” till “Popular”. De är mycket bättre än de i andra akten, vilket kanske säger något om nästa film, men det för mig också vidare till nästa anledning:
8. Fantastiska låtar
Stephen Schwartz är en riktig legend. Han har gjort allt från musikalen "Pippin" (1972) till filmen "Prinsen av Egypten" (1998). Det är alltså Schwartz som också ligger bakom musiken och texterna för "Wicked". Och detta är låtar som jag lyssnar på repeat på Spotify.
De är fantastiska och jag tror personligen att de passar superbra på storskärm. Låtarna har säkerligen anpassats för att bli ännu mer majestätiska, och det är dessutom en viktig del i marknadsföring nuförtiden, då sociala medier kan använda musiken och skapa nya trender.
7. "Wicked" bygger på en framgångsrik musikal
Filmen "Wicked" är som tidigare nämnt baserad på en musikal. Men inte vilken musikal som helst, utan den näst största någonsin på Broadway, tvåa efter endast teaterversionen av "Lejonkungen". Det gick dessutom en svensk uppsättning på Göteborgsoperan nyligen, så många svenskar känner till berättelsen och låtarna.
Jag kan också tillägga, som en musikalnörd, att vi inte missar en enda musikal eller musikalfilm. Ofta tar vi dessutom med våra vänner. Jag såg "Wicked" på West End i London, och åkte tillbaka lite senare med min familj för att se den igen.
6. Baserad på en klassisk film & bok
"Wicked" är inte bara baserad på en musikal, utan såklart också på filmen "Trollkarlen från Oz", som är en av de mest inflytelserika filmerna genom tiderna. Den är i sin tur baserad på boken med samma namn av L. Frank Baum från 1900.
Detta innebär att vi har tre stycken nivåer varpå musikalfilmen baseras. Bok, film, och musikal. På grund av detta har vi en bred målgrupp. Yngre som gillar fantasy, vuxna som gillar musikalen, och äldre som gillar boken eller den äldre filmen av Victor Fleming.
5. Fantastisk marknadsföring i USA
Just nu bor jag i Los Angeles. Och här myllrar det av affischer, anslagstavlor, och all annan sorts reklam för "Wicked". Flera gånger i veckan blir jag påmind om att filmen snart kommer att släppas. De har dessutom redan börjat sälja merch i flera butiker. Med andra ord har marknadsföringen för filmen fått väldigt mycket budget för USA. Även om det inte är lika mycket i Sverige så säger det ändå något om hur "Wicked" kommer att prestera när den väl släpps. I dagens filmindustri är detta viktigare än någonsin.
4. Få andra storfilmer att konkurrera med
När jag kollar på vilka filmer som släpps i november och början av december så upptäcker jag snabbt att det inte finns särskilt många bra storfilmer. Det är ingen Barbenheimer-situation direkt. Den mest märkvärdiga är säkerligen Disneys "Vaiana 2", som släpps den 29 november, en vecka efter "Wicked". Överlag finns det stor potential för filmen att bli stor. Inte bara på grund av att det är vintermörker och folk vill gå på bio, utan för att detta är en av de enda filmerna de kan se i ett sådant scenario.
3. Ariana Grande & skådespelarna
Stora namn säljer. Så har det varit länge. De allra flesta känner till Ariana Grande, som har en stor följarskara. Vissa har kritiserat hennes deltagande i filmen. Personligen tycker jag att hon liknar karaktären Glinda rätt mycket, även om jag hellre hade sett någon annan i rollen. Samtidigt får man inte glömma att “all reklam är bra reklam” på ett sätt.
Cynthia Erivo, som spelar Elphaba, är dock ett otroligt bra val. Hon är först och främst en Broadway-stjärna. Erivo har vunnit en Tony Award för bästa skådespelerska, och kan sjunga fantastiskt väl. Trots hennes kontroversiella uttalande över en fan-made affisch, så är jag glad att hon är med i filmen.
2. En otroligt snygg produktion
Något som verkligen gör en film är såklart det som åskådaren ser. Det visuella, helt enkelt. Vad vi har sett hittills av filmen och produktionen i sig självt är av hög kvalitet. Produktionsdesign och kostym ser ut att bli höjdpunkter, och jag blir inte förvånad om filmen vinner en Oscarsstatyett för detta.
Jon M. Chu har en stark visuell stil som regissör, något vi har sett inte minst i "Crazy Rich Asians" (2018). Jag kan inte vänta med att se detta på storskärm! Specialeffekterna som är möjliga med dagens teknologi kan verkligen skapa den magiska plats som är Oz.
1. Stort tryck på biobiljetterna redan nu
Ett väldigt tydligt tecken på hur bra en film kommer att dominera biosalongerna är såklart statistik över hur många som kommer att se filmen direkt när den släpps. Sidan Fandango, som länge rankat de filmer med flest förbeställningar på biobiljetter, kan hjälpa med detta.
Av alla barntillåtla filmer som släppts i år så har "Wicked" flest förbeställningar - fler än "Insidan ut 2" hade (och vi vet ju hur det gick för den). Filmen är dessutom näst mest totalt efter "Deadpool & Wolverine". Av alla PG-filmer någonsin så ligger "Wicked" trea i antal förbeställningar, vilket definitivt pekar på en bra öppningshelg.
Avslutningsvis så finns det mycket som pekar på att "Wicked" kommer att bli en storfilm som det kommer att pratas om. Många kommer att se filmen på bio, och jag som älskar musikalen hoppas att du är en av dem. Originalmaterialet är helt fantastiskt och om Jon M. Chu gör den rättvisa (vilket tidiga recensioner verkar tycka), så kommer det att bli grymt. Att se Elphaba flyga på storskärm - ja, tack! Marknaden är i rullning, och "Wicked" rider på vågen.
"Wicked" släpps i Sverige den 22 november.
Vad tycker du om den kommande filmen? Kommer du att se den, och har du sett musikalen tidigare? Kommentera gärna!