Embracer Groups VD Lars Wingefors säger i en ny intervju med Gamesindustry.biz att det svenska bolaget diskuterat att höja priset på sina spel.
– Jag säger inte att du inte kan höja priset. Men verkligheten är att ingen har försökt det, säger Lars Wingefors.
– Om du till exempel skapar ett enormt rollspel med 100 eller 150 timmars speltid, som är mycket polerat och en unik upplevelse, skulle konsumenten då vara villig att betala mer? Om de skulle det, skulle de ha fler produkter som potentiellt kommer ut på marknaden. Men ingen har försökt det.
– Det är något vi har diskuterat, men för närvarande håller vi oss till branschens praxis. Kan det vara så att någon en dag försöker höja priserna? Det återstår att se.
I den breda spelvärlden höjdes priset på AAA-spel från 60 till 70 dollar i samband med övergången till Playstation 5 och Xbox Series X/S under 2020. Innan dess hade priset på spel inte höjts sedan Xbox 360 släpptes under 2005. Idag kostar ett nytt AAA-spel i Sverige vanligen 799 kronor.