SPONSRAT

Skribent

Carl Adam Anderberg

10 augusti 2018 | 18:00

34 saker du inte visste om "World of Warcraft"

Inför släppet av "Battle for Azeroth" ger vi dig all skojig fakta du någonsin har velat ha. Bite size. Eller ja, gnome size kanske.
Den 14:e augusti släpps äntligen den nya "World of Warcraft"-expansionen; "Battle for Azeroth". 14 år efter premiären går världens genom tiderna mest framgångsrika onlinespel fortfarande otroligt starkt, och mängden skojiga anekdoter och roliga fakta från förr upphör aldrig att intressera både gamla veteraner och nykomlingar. Visste du till exempel att spelet finns med i Guiness Rekordbok?
 
Så kort sagt; kolla in trailern för "Battle for Azeroth" här nedan, och dyk sedan in i listan på 34 saker du nog inte visste om "World of Warcraft"!
 
 
 
1. "World of Warcraft" utannonserades i september år 2001.
 
2. Människor är den mest populära rasen i spelet. Cirka 16% av alla spelare väljer nämligen att födas som en, strax utanför Stormwind. 
 
3. Långt över 100 miljoner konton har skapats totalt i "World of Warcraft". Det är alltså ungefär som Tysklands, Vitrysslands, och Sveriges befolkningar sammanslagna.
 
4. Ursprungligen planerades det för att nattetid i spelet skulle vara närapå kolsvart, och att man som spelare bara skulle kunna se en kort distans framför sig. För att råda bot på detta skulle man tvingas tillverka egna facklor genom yrket Survival. Varken idén eller yrket implementerades.
 
 
 5. Spelare har tillsammans spenderat över 6 miljoner år i Azeroth. För 6 miljoner år sedan (på jorden) hade människan just skiljts från chimpansen. 
 
6. Det finns en helt olicensierad nöjespark med "World of Warcraft"-tema i Chuangzhou i Kina. World Joyland, som den heter, har också tagit inspiration av "Starcraft".
 
 
7. I en tidig version av spelet hade både Hunters och Priests talangträd för närstrid. Hunters hade "Survival"-trädet, och Priests hade "Discipline"-trädet, vilket förklarar varför trollformeln Inner Fire också ökade attackstyrka.
 
8. Episka riddjur såg från början bara ut som vanliga riddjur fast med en annan färg. Först långt senare i spelets historia utrustades de med rustning. 
 
9. I Shattrath City finns en NPC med namnet Haris Pilton. Om en Priest har satt på sig smycket Eye of Divinity och tittar brevid Haris går att se en annan NPC. Där står nämligen ingen mindre än den osynlige Ricole Nichie.
 
10. Innan kvinnliga troll såg ut som de gör idag tyckte Blizzard att det var en rimlig idé att bara slänga på lite kvinnliga attribut på de manliga troll-modellerna. Resultatet blev... inte klockrent:
 
Large d2e5f973238239fa50d5d2b9bf991f7f ftroll
 
11. Det allra första legendariska föremålet som någonsin plockades upp hette "Talisman of Binding Shard" och droppades av bossen Baron Geddon. Kort därefter togs föremålet bort från spelet, men spelaren som hade turen att få föremålet fick behålla det. Därmed hade han eller hon ett föremål som ingen annan någonsin kunde lägga vantarna på, varken innan eller efter.
 
12. När "World of Warcraft" befann sig i betafasen av utvecklingen fanns inte båtsystemet på plats riktigt än. Istället stod en ensam tjomme på bryggan i Menethil Harbor med namnet Captain Placeholder, och pratade man med honom kunde han teleportera en till Auberdine. Efter att Captain Placeholder så småningom blev borttagen från spelet sörjdes han av många spelare, tills han dök upp på nytt i "Cataclysm"-expansionen. Han hittas nu evigt dansandes på Goblin Raceway.
 
13. Tauren var från början inte menade att kunna tämja riddjur. Istället erhöll de förmågan "Plainsrunning" som helt enkelt lät dem springa fort. Detta ändrades innan spelet släpptes.
 
14. På toppen av tornet Karazhan går att hitta en gryphon-fågel och ett näste. Det antas att Blizzard tänkte förlägga en flyglinje dit, vilket aldrig hände.  
 
 
15. Som Death Knight kunde man använda förmågan Death Grip på en annan spelare när man själv stod på båten i Booty Bay, vilket gjorde att det stackars offret för sagda trollformel kastades tvärs över kontinenten och landade ungefär vid Alterac Mountains.
 
16. Som Paladin gick en stor del av din speltid ut på att buffa dina allierade med så kallade "blessings". Problemet var bara att en blessing höll i fem minuter, sedan var du tvungen att förnya den. I en grupp med fyrtio medlemmar innebar detta att när du var klar med att välsigna den sista spelaren hade den första bara två eller tre minuter kvar på sin välsignelse. Paladins var alltså helt enkelt betraktade som välsignelse-maskiner.
 
17. Som Warlock var du kapabel att tillkalla andra spelare in i battlegrounds, även om de var alldeles för låg eller alldeles för hög level för det aktuella slagfältet.
  
18. Om du som Warlock använder förmågan "Detect Invisibility" i Ruins of Loraeron eller i Raven Hill går det att se osynliga människor, som enbart går att se genom den här metoden.
 
19. Om du sänker volymen på musiken och ökar volymen  på ljudeffekter till max kan man i tronrummet i Undercity höra dialogen mellan Arthas och hans far just innan Arthas dödar honom.
 
20. Och i tunneln innan tronrummet kan man se de rosblad som folket kastade över Arthas just innan mordet. Det går också att se blodet på golvet från Arthas far Terenas.
 
21. En uppdragsgivare i Borean Tundra heter Gorge the Corpsegrinder. En hommage till Cannibal Corpse-sångaren George "Corpsegrinder" Fisher.
 
22. Death Knights var menade att ingå i de valbara klasserna redan i originalspelet "World of Warcraft", men sparades i sista stund till senare.
 
23. Under de första månaderna efter premiären av expansionen "The Burning Crusade" låg det alltid en hög av spelarskelett under hissen vid Aldors område. Det var nämligen lätt att råka ramla av den dödshöga hissen om man inte var aktsam. Spelare började kalla hissen för "Hissbossen", och det skrevs tillochmed strategi-guider för att "besegra" den.
 
24. Om en spelare försöker skriva något i chatten när den är under en Warlocks "Curse of Tongue"-förbannelse kommer det den skriver dyka upp som ett demoniskt språk för andra.
 
25. Det finns av någon anledning en enorm smiley under Karazhan.
 
 
26. Tauren är, såklart, ett anagram för "Nature". 
 
27. Om någon i din raidgrupp använder staven "Atiesh, Greatstaff of the Guardian" när ni möter Shade of Aran i Karazhan, kommer Aran att utbrista: "Where did you get that?! Did HE send you?".
 
28. Om du som spelare går in i katedralen i Scarlet Monastery med vapnet Corrupted Ashbringer kommer alla fiender att buga för dig.
 
 
29. I Tirisfal Glades går att hitta gravplatsen för Invincible, som var Arthas häst.
 
30. När spelaren Indalamar upptäckte att Warriors plötsligt gjorde alldeles för mycket skada under betafasen av "World of Warcraft" gjorde han en video som påvisade detta. Blizzard lyssnade och ändrade Warrior-klassen samma dag, vilket gjorde Indalamar till en kändis inom communityt. Han anställdes också senare av Blizzard, med ansvarsområdet att utveckla föremål i spelet. "Ramaladni's Blade of Culling" är ett av dem, och prova att läsa namnet baklänges.
 
31. I cockpiten på alla Goblin Shredders i världen finns en gömd bild på Kerrigan från "Starcraft"-spelen.
 
 
32. Det finns en uppdragsgivare i Dustwallow Marsh som heter Draz'Zilb. Prova att läsa namnet baklänges.
 
33. I grottan Uldaman finns tre stycken bortsprungna dvärgar, och man kan också hitta föremålen "Gni'kiv Medallion" och "Staff of Tsol". När man läser de namnen baklänges får man "Lost Vikings", vilket är titeln på ett tidigt Blizzard-spel som handlade om tre dvärgar.
 
34. Spelare i Kina spelar en kraftigt modifierad version av spelet, där allting som refererar till döden har blivit bortcensurerat. Death Knights heter istället Fade Knights, och det sticker inte ut benpipor från de odöda karaktärerna, bland mycket annat.
 

Läs också:  8 anledningar att börja spela "World of Warcraft" igen med "Battle for Azeroth"

| 10 augusti 2018 18:00 |