Den 13 maj i år skedde en underlig sak i Cannes. Den uppklädda publiken hade alla samma accessoar när de skulle titta på invigningsfilmen, nämligen 3-D glasögon. Trots att publiken i Cannes i vanliga fall är en av de mest härdade, i år serverades de könsstympningar, blodiga våldtäkter och skalperingar, blev dessa glasögon ändå fuktiga innan filmen var slut. Tårarna och snörvlet i salongen då Pixars Upp slutade var större än applåderna.
Och visst är det alltid så att när Pixar lyckas så blir det inte bara barnfamiljer nöjda. Filmer som "Superhjältarna", "Wall-E" och "Råttaouille" är minst lika populära hos vuxna som hos de mindre. Ibland har man till och med större behållning av att de se dem med lite erfarenhet i bakfickan.
Inte minst så i "Upp" som egentligen är en nostalgisk kärleksförklaring till barndomen och dess drömmar.
"Jag försöker att kommunicera med publiken, oavsett ålder. Man vill att filmen ska ha något att säga dem. Eftersom Pixar ändå gör filmer utifrån regissörens synpunkt snarare än att göra dem för en speciell publik, blir alltid resultatet skaparens vision i första hand", berättade regissören Pete Docter för MovieRetriever.com.
Själva handlingen i "Upp" kretsar kring gamlingen Carl Fredricksen som i filmens inledning lovar sin framtida fru, Ellie, att de ska åka till Paradise Falls i Sydamerika. Men då frun dör av ålder och huset de har bott hotas att rivas då man vill bygga ut staden, bestämmer sig Carl för att hedra hustruns minne genom att flytta huset till Paradise falls genom att lyfta det med 10 000 heliumballonger. Innan han pensionerades jobbade han nämligen med leksaksballonger. Resan blir dock inte riktigt som Carl tänkt och blir också en inre resa där han lär sig hantera sorg och att ta emot andra människors vänskap.
"Jag var hela tiden säker på att huvudpersonen skulle vara en gammal man. Vissa hade invändningar mot att det kanske skulle göra det svårt för barn att förstå filmen, men jag var helt övertygad om att alla skulle kunna relatera till honom. Alla barn har ju mor- och farföräldrar som de ofta står nära" berättade Peter Docter för filmagasinet Empire i februari i år.
Han berättade också för publiken efter en förhandsvisning av filmens första 45 minuter att Carl Fredriksen är baserad på skådespelare som Spencer Tracy och Walter Matthau.
"Det finns något mycket charmigt med buttra gamla män som jag tyckte vore roligt att utforska", sa Docter till exclaim.ca då.
Filmmakarna på Pixar var först mest upphetsade över bilden av Carls hus i luften med ballonger, men var efter ett tag tvungna att även hitta på ett mål för honom eftersom det annars, enligt deras egen mening, mer blev ett självmord än ett upplyftande initiativ.
"Man kan ju se det som att han ville komma upp i himlen till sin döda fru, men det är ju knappast den ödesmättade stämning som vi ville fånga med filmen. Så vi var tvungna att komma på ett direkt mål för honom i stället" sa Docter till Los Angeles Times.
En annan karaktär som spelar en mycket viktig roll i "Upp" är den talande golden retrievern Dug. Han har ett speciellt halsband som gör att hans tankar översätts till ord, vilket ungefär låter som de röststyrda menyerna när man ringer en myndighet.
"Man måste vara försiktig så att det inte blir för mycket barnfilm trots hunden. För mig handlade det om att vi ofta lägger ord i munnen på våra djur, vi säger vad vi tror de tänker. Så att i stället höra det från djurets egen sida kändes som nytt och spännande. Därför kom Dug till och jag tycker själv att det blir väldigt komiskt med den lite konstiga engelskan", berättade Pete Docter för Cinemablend.com.
Dug blev så populär att han fick ett specialpris i Cannes av de brittiska filmkritikerna, Palme Dog Award, i hård konkurrens av en svart pudel i Quentin Tarantinos "Inglorious Basterds" och den talande räven i Lars von Triers "Antichrist".
En annan viktig karaktär är självklart Carls sidekick Russell, en upptäcktsresande som åker med Carl för att få ett speciellt märke som han är det enda i hans samling som han inte har. Hans förhållande med sina föräldrar är också något som filmen tar upp.
Och så var det 3-D-grejen. "Upp" blir nämligen den första film som Pixar producerar som gjorts med den tredje dimensionen i åtanke för biobesökarna.
"Vi hade jobbat med historien och projektet rätt länge innan 3D-delen blev aktuell. Vi tillsatte omedelbart en grupp som fick titta på både fördelarna och nackdelarna med just 3D och de tittade dessutom på flera filmer som använt sig av det formatet för att bilda sig en uppfattning om hur man kunde göra. Det viktigaste för mig som regissör var att inte distrahera publiken med 3D. Jag tänkte mig i stället att man får tänka att vita duken är som ett fönster där som du kan titta in i, men vi får se till att det inte är för mycket att titta på där. 3D kan ge ett visst djup som jag tror publiken känner blir verkligare, man transporteras lättare in i filmvärlden på så sätt. Jag tror inte direkt att filmens historia har påverkats av 3D, men vissa scener gjorde vi antagligen på ett annat sätt" berättade Docter för MovieRetriever.com.
Mottagandet för filmen blev mer än upplyftande. Filmen fick i stort sett bara topprecensioner och i USA har publiken varit unison, Upp är något så ovanligt som en animerad film som både träffar rakt i hjärtat såväl som hjärnan. Pixar har också sagt att man i framtiden tänker satsa ännu mer på 3D-filmer och är de lika bra som Upp känns plötsligt den gamla gimmicken från 80-talet fräsch och kul igen. Ett dataspel är redan på gång och hunden Dug har fått en egen barnbok att husera i.
"Upp påminner faktiskt lite om en Capra-film som på 1930-talet, vilket också är då vår film börjar. Vi ville även att resten av filmen skulle ha samma känsla, lite som att hylla "Peter Pan" eller "Alice i Underlandet", filmer som våra äldre växte upp med och älskade" sa Docter till scifiwire.com.