Marilyn Monroe var en filmstjärna som brann starkt men kortvarigt. Trots hennes relativt korta karriär innan hennes tragiska bortgång 1962 är hon ihågkommen som en av de mest ikoniska filmstjärnorna någonsin. Men vilka av hennes filmer bör man egentligen ha sett? Vi har plockat ut fem guldkorn som är ett måste.
"Allt om Eva" (1951)
En av Marilyn Monroes tidigaste roller som satte henne på kartan var i Joseph L. Mankiewicz odödliga klassiker från 1950.
Monroe gör ett kort inhopp som en ung skådespelerska vars talang ligger i hennes charmanta utstrålning snarare än kvalitéer på scenen, och syns endast i två scener. Men hennes inhopp bland giganter som Bette Davis och Anne Baxter visade att hon var en närvaro att räkna med och satte standarden (på gott och ont) för vilken typ av roller hon skulle bli känd för.
Missa heller inte gangsterdramat "I asfaltens djungel" av John Huston som kom samma år, där Monroe gör ett lika kort men starkt avtryck.
"Herrar föredrar blondiner" (1953)
En av Monroes mest ikoniska roller, och en som kom att cementera bilden av henne som den kurviga blondinen, var den som Lorelei Lee i Howard Hawks Broadway-baserade musikal "Herrar föredrar blondiner". Tillsammans med Jane Russell utgör Monroe ett sång och dans-par som under en kryssning över Atlanten blir uppvaktade av allt från diamantmiljonärer till privatdetektiver.
Monroes framförande av "Diamonds Are a Girl's Best Friend" hör till en av hennes främsta och mest minnesvärda prestationer.
"Niagara" (1953)
Även om det är för hennes mer komiska roller i ovan nämnda "Herrar föredrar blondiner" eller "Flickan ovanpå" är det kanske i rollen som Rose Loomis i Henry Hathaways noirdrama "Niagara" som hon fick möjligheten att visa störst svängrum.
Hennes lika förförande som iskallt beräknande femme fatale är en prestation som det är en skam att vi inte fick se fler av under hennes karriär. Filmen markerade hennes första huvudroll, men på grund av att hon fortfarande var under skådespelarkontrakt hos Fox tjänade hon vid den här tiden betydligt mindre än stjärnor av samma kaliber.
"I hetaste laget" (1959)
Monroes största succé, såväl kritikermässigt som kommersiellt, var i rollen som Sugar Kane i Billy Wilders musikaliska romcom från 1959.
Tony Curtis och Jack Lemmon spelar två vittnen till ett gangstermord som klär ut sig till kvinnor och rymmer iväg med en kvinnlig orkester, där Sugar är sångerska. Även om inspelningarna var ökänt katastrofala, ofta på grund av Monroes allt mer växlande humör, blev "I hetaste laget" en enorm hit och betraktas ofta som en av filmhistoriens främsta komedier.
Monroe framför en av sina mest kända låtar, "I Wanna Be Loved by You", och prisades med en Golde Globe för sin prestation.
"De missanpassade" (1961)
För sin sista färdigställda film innan hennes tragiska bortgång återförenades Monroe med regissören John Huston.
"De missanpassade" skrevs av hennes dåvarande make Arthur Miller och var tänkt att visa nya aspekter av hennes skådespelartalanger. Genom att arbeta flitigt med den legendariske skådespelarcoachen Lee Strasberg och agera tillsammans med filmlegenderna Montgomery Clift och Clark Gable (som också dog kort efter filmens släpp), visade Monroe en sårbarhet som hon ännu inte fått ge uttryck för.
Rollen som den frånskilda Roslyn Taber, som letar efter all slags vänlighet och säkerhet hon kan hitta, blev en oväntad finstämd parallell till hennes korta liv och ett bittert avskedsbrev för hennes uteblivna vidare karriär.
Vilken är din favoritfilm med Marilyn Monroe? Kommentera nedan!