Det är alltså till slut officiellt att det populära multiplayerspelet "Destiny", som utspelar sig 700 år i framtiden med en mänsklighet som börjat kolonisera solsystemet, får en uppföljare. Mycket mer än så känner vi dock inte till ännu - men det går alltid att hoppas!
Här är fem stycken saker jag önskar att “Destiny 2” satsar på, utvecklar eller helt enkelt skippar:
1. Tydligare handling
Bungie, som är utvecklare för “Destiny” och även de första “Halo”-spelen, är väldigt bra på att bygga upp komplexa världar och medryckande handling. Handlingen i det första “Destiny” var dock inte jättetydlig. Vid första anblick fanns inte mycket mer att göra än att skjuta, levla upp och dansa med andra spelare när tid fanns för det. Vad som skulle vara kul att se är en mer tydlig handling i uppföljaren! För när det verkligen känns att världen vilar på dina axlar blir det allt mycket roligare (och viktigare) att fullfölja sin uppgift.
2. Mindre lagg
De flesta stora multiplayerspel lutar sig huvudsakligen tillbaka på dedikerade servrar för sina spelare. Det vill säga eget serverutrymme med stor kapacitet för många personer som ansluter sig samtidigt. “Destiny” använder sig dock av en lite annan form av teknik för detta, där spelare ansluter mot varandra direkt istället för att ha en gemensam plats att samlas på.
Utan att gå in för mycket på teknik innebär detta i bästa fall att personer som befinner sig nära varandra i världen har väldigt snabb internetuppkoppling. Men i värsta fall, och tyvärr ganska ofta i “Destiny”, så kan det bli näst intill ospelbart.
Med dedikerade servrar kan “Destiny 2” istället lova en mycket smidigare onlineupplevelse - där du inte behöver lida för din motståndares dåliga internetlina.
3. Mycket innehåll redan från start
När “Destiny” originellt släpptes i slutet av 2014 fanns det inte jättemycket att göra sådär på rak arm. Spelare blev klara med huvuduppdragen på inte mycket mer än 10 timmar, och ville de spela mer så fanns inte mycket mer att göra än att köra om samma gamla uppdrag om och om igen.
För många var detta någonting som minskade intresset för spelet, och det är inte sällan som att en får höra att “Destiny” blev ett bra spel först i och med släppet av dess andra nedladdningsbara expansion “The Taken King”. Att ha mer innehåll från början känns alltså nästan som ett måste för att uppföljaren inte skall ha samma sega start som det första spelet.
4. Inget behov att spendera riktiga pengar
Det kanske bara är paranoia, men fenomenet att för riktiga pengar kunna köpa innehåll till spel som ger dig ett övertag är någonting som vuxit på senaste tiden. Så kallade “micro transactions” som hjälper dig låsa upp vapen, utrustning och annat smått och gott som du annars behövt ha turen att hitta i spelet. Activision, utgivarna bakom “Destiny” och dess uppföljare, har redan börjat med detta.
I “Destiny” går det endast att köpa kosmetiska tillbehör, såsom en fräsig ny färg till din rustning eller liknande. Men de är även utgivare för “Call of Duty”-serien, och i det senaste “Call of Duty: Infinite Warfare” finns möjligheten att köpa bättre vapen redan från start. Detta gör att det kan bli omöjligt att hoppa in i spelet när det varit ute ett tag, utan att behöva köpa ytterligare digitala tillbehör så att du kan hålla en jämn nivå med dina medspelare.
5. Möjlighet att fortsätta med dina tidigare karaktärer
När “Destiny” först visades upp så pratade utvecklarna Bungie om att spelet skulle bjuda på nya äventyr under en 10-årsperiod och att den karaktär du startade med skulle få följa med hela vägen till slutet. Detta börjar kännas ganska otroligt, Vad som sagts kring detta är ganska spekulativt, men ord som att “i en perfekt värld skulle en uppföljare låta dig behålla dina gamla karaktärer” tyder ändå på att detta kanske inte nödvändigtvis blir fallet.
Vi lever tyvärr inte i en perfekt värld, men det går alltid att önska!
Vad hoppas du förbättras i samband med “Destiny 2”?