Han är en av filmvärldens främsta regissörer och en av anledningarna till att Hollywood ser ut som det gör idag. Men ändå finns det fortfarande en del att upptäcka kring Steven Spielberg – vilket den nya HBO-dokumentären ”Spielberg” visar. Här är några saker vi lärde oss av dokumentären.
1. ”Lawrence av Arabien” fick Spielberg att inse storheten med film – men gjorde också att han nästan gav upp sina filmdrömmar
När Steven Spielberg var sexton år och gick och såg David Leans mastodontsfilmklassiker ”Lawrence av Arabien” på bio 1962 blev han helt hänförd och beskriver i dokumentären händelsen som en nästintill religiös upplevelse. Det var i denna stund som Spielberg verkligen förstod storheten med filmmediet – men även nästan blev avskräckt att följa sina egna filmskapardrömmar. Ribban kändes helt enkelt för hög, men efter att ha gått tillbaka till biografen vecka efter vecka och studerat filmen kände han att inget kunde hålla honom borta från filmens värld. ”Lawrence av Arabien” står sig fortfarande som en av Speilbergs absoluta favoriter och en film han ser om varje år.
2. Spielberg gömde sig hos Universal Studios och smög in på en inspelning av Alfred Hitchcocks ”En läcka i ridån”
Efter att ha fått ett tredagarspass för att besöka Universal Studios inspelningsområde fortsatte Spielberg att komma dit för att lära sig om hur filmskapandet gick till och för att knyta kontakter. Den då 20-årige Spielberg smet till och med in på inspelningen av Alfred Hitchcocks ”En läcka i ridån” och hann se mästaren arbeta i hela tio minuter innan han blev utkastad.
3. Martin Scorsese var med när Spielberg hade ett av sina största ögonblick i karriären
I ett väldigt fint ögonblick av dokumentären förtäljer regissörskollegan Martin Scorsese om när han tog med Spielberg på en åktur samma dag som ”Hajen” hade premiär. Snacket i stan var att filmen skulle bli en flopp, men när Spielberg och Scorsese körde runt i Los Angeles sträckte sig köerna längre och längre för varje biograf de körde förbi – alla för att se Spielbergs blivande megahit. En annan bit Scorsese-trivia som uppdagas i dokumentären är att han brukar se om kompisen Spielbergs film utan ljud, bara för att ”beundra bilderna”.
4. ”Närkontakt av tredje graden” var baserad på en film Spielberg gjorde som 17-åring
Efter succén med ”Hajen” var förväntningarna höga på Spielberg och det var upp till bevis att visa att monstersuccén inte bara var en lyckträff. Sony Pictures var dessutom nära konkurs och satsade allt på Spielbergs nästa projekt. Så Spielberg tog en av hans filmer han gjort som tonåring om människans första möte med utomjordingar och gjorde om den till en Hollywood-blockbuster.
5. Brian De Palma kom på idén med öppningstexterna till ”Star Wars”
När George Lucas visade sin film ”Star Wars” för sitt regissörskompisgäng – med bland annat Spielberg, Brian De Palma, Martin Scorsese och Francis Ford Coppola – var i stort sett alla utom Spielberg imponerade. Särskilt De Palma hade svårt att förstå kontexten och sa skämtsamt till Lucas att han borde ha med en öppningstext i stil med ”Flash Gordon” för att förklara upplägget. Men Lucas tog till vara på idén och resten är filmhistoria.
6. Nästan ingen studio ville göra ”Jakten på den försvunna skatten” med Spielberg bakom rodret
När George Lucas i början av 80-talet pitchade idén till Indiana Jones för Spielberg var han snabb att hoppa på tåget. Det var däremot inga filmstudios då Spielbergs rykte om att gå över både budget och inspelningstid med filmer som ”Hajen” och ” Närkontakt av tredje graden” gjorde många skeptiska. Hans senaste film var dessutom komediförsöket ”1941 - Ursäkta, var är Hollywood?” som blev en megaflopp. Enligt Lucas var många intresserade av filmen men bara om de tog bort Spielberg från projektet. Lucas stod dock på sig och till slut fick han göra filmen tillsammans med sin vän – och ja, det gick ju ganska bra.
7. Spielberg skämdes länge för att vara jude men ”Schindler’s List” hjälpte honom att istället omfamna det
När Steven Spielberg var yngre blev han ofta retad för att vara jude och kände ofta att hans religionstillhörighet gjorde att han hamnade utanför. Under hela sin uppväxt och även i vuxen ålder hade han därmed ett komplicerat förhållande till judendomen – vilket gjorde arbetet med ”Schindler’s List” till ett ambivalent sådant. Men filmen blev inte bara ett avgörande inslag i hans karriär utan tillät honom också att konfrontera sina rötter och omfamna sitt judeskap.
8. Spielbergs förhållande till hans föräldrar genomsyrar nästan alla hans filmer
Det kanske starkaste och mest påtagliga elementet i dokumentären om Spielberg är förhållandet till hans föräldrar och hur det även påverkat hans filmskapande. Spielbergs föräldrar skildes när han var ung vilket skapade en djup spricka i relationen med hans far (som han inte pratade med på över 15 år). Det problematiska förhållandet med pappan märks tydligt i filmer som ”E.T.”, ”Närkontakt av tredje graden” och ”Catch Me If You Can” och även andra delar av Spielbergs förhållande till hans föräldrar genomsyrar stora delar av hans filmografi.
När George Lucas visade sin film ”Star Wars” för sitt regissörskompisgäng – med bland annat Spielberg, Brian De Palma, Martin Scorsese och Francis Ford Coppola – var i stort sett alla utom Spielberg imponerade. Särskilt De Palma hade svårt att förstå kontexten och sa skämtsamt till Lucas att han borde ha med en öppningstext i stil med ”Flash Gordon” för att förklara upplägget. Men Lucas tog till vara på idén och resten är filmhistoria.
6. Nästan ingen studio ville göra ”Jakten på den försvunna skatten” med Spielberg bakom rodret
När George Lucas i början av 80-talet pitchade idén till Indiana Jones för Spielberg var han snabb att hoppa på tåget. Det var däremot inga filmstudios då Spielbergs rykte om att gå över både budget och inspelningstid med filmer som ”Hajen” och ” Närkontakt av tredje graden” gjorde många skeptiska. Hans senaste film var dessutom komediförsöket ”1941 - Ursäkta, var är Hollywood?” som blev en megaflopp. Enligt Lucas var många intresserade av filmen men bara om de tog bort Spielberg från projektet. Lucas stod dock på sig och till slut fick han göra filmen tillsammans med sin vän – och ja, det gick ju ganska bra.
7. Spielberg skämdes länge för att vara jude men ”Schindler’s List” hjälpte honom att istället omfamna det
När Steven Spielberg var yngre blev han ofta retad för att vara jude och kände ofta att hans religionstillhörighet gjorde att han hamnade utanför. Under hela sin uppväxt och även i vuxen ålder hade han därmed ett komplicerat förhållande till judendomen – vilket gjorde arbetet med ”Schindler’s List” till ett ambivalent sådant. Men filmen blev inte bara ett avgörande inslag i hans karriär utan tillät honom också att konfrontera sina rötter och omfamna sitt judeskap.
8. Spielbergs förhållande till hans föräldrar genomsyrar nästan alla hans filmer
Det kanske starkaste och mest påtagliga elementet i dokumentären om Spielberg är förhållandet till hans föräldrar och hur det även påverkat hans filmskapande. Spielbergs föräldrar skildes när han var ung vilket skapade en djup spricka i relationen med hans far (som han inte pratade med på över 15 år). Det problematiska förhållandet med pappan märks tydligt i filmer som ”E.T.”, ”Närkontakt av tredje graden” och ”Catch Me If You Can” och även andra delar av Spielbergs förhållande till hans föräldrar genomsyrar stora delar av hans filmografi.
Vilken är din favoritfilm av Steven Spielberg? Och vad tyckte du om dokumentären ”Spielberg”? Skriv en kommentar nedan!