Netflix tappar kunder och rustar för streamingkrigets nästa fas där utmanare som Disney+ hotar att ta över tronen.
En ny satsning från streamingjätten blir det nya, reklamfinansierade abonnemang som MovieZine nyligen skrivit om. Med start under 2023 börjar man provköra ett abonnemang som blir billigare för prenumeranter som tänka sig reklampauser. Annonserna ska bli relevanta och ”bättre än i linjär-tv”, lovar Netflix.
Men svenskarna är skeptiska. I en undersökning som MovieZine har genomfört på Facebook svarade hela 96 procent att de hellre betalar extra för att slippa reklamen.
"Reklam-tv ska vara gratis"
”Nej, skulle aldrig betala för reklam. Reklam-tv ska vara gratis”, skriver Elsa A.
”Nej till reklam... då kan jag lika gärna kolla på tv”, kommenterar Sofia B.
”En tjänst som man betalar för och även reklamfinansierad inte kommer att intressera mig”, säger Håkan C.
”Man betalar ju för att slippa reklamen för f****n...”, skriver Malte S.
"Det beror på priset"
Bara 4 procent av svenskarna kan alltså tänka sig nappa på ett billigare reklamabonnemang. Men bland kommentarerna verkar dock många avvaktande tills Netflix släpper mer info - kostnaden kan bli den avgörande detaljen:
”Det gör mig inget om det är reklam. Då kan jag göra lite annat under tiden”, tycker Jenny E.
”Det beror på priset”, säger Carina Å.
”Det beror på hur mycket reklam det är och var de lägger in den. Men jag kan absolut leva med reklam om det sparar pengar”, skriver Zarah I.
(Undersökningen genomfördes i Facebookgruppen Bäst på Netflix där över 2300 personer har röstat.)