"A Man Called Otto" har haft en lyckad öppningshelg på flera håll. Efter filmens första dagar på vita duken kan det konstateras att den engelskspråkiga nyinspelningen av "En man som heter Ove", med Tom Hanks i titelrollen, är en publikframgång både i och utanför Sverige.
På svensk mark har filmen, som är producerad och helfinansierad av SF Studios, lockat 34 000 besökare under helgen. Förutom att dramakomedin räknas som den största svenska filmproduktionen någonsin, kan dess premiär ses som en av de bredaste i Sverige sedan pandemin.
"A Man Called Otto" har därtill tagit sig in på fjärde plats på den amerikanska biotoppen, och har dessutom gått starkt i länder som Storbritannien, Mexiko, Australien och Spanien. Sammanlagt har filmen hittills spelat in 35 miljoner dollar från världen över.
I USA, som står för 21 miljoner dollar av intäkterna, ses framgången som något av en överraskning. Variety påpekar att filmer som riktar sig till en äldre, vuxen publik har haft det extra svårt att locka biobesökare sedan pandemin, men att "A Man Called Otto" har överträffat förväntningarna.
Medan kritikernas åsikter om "A Man Called Otto" har varierat en del, har tittarnas omdömen varit mer genomgående positiva. På Rotten Tomatoes har filmen just nu ett Audience Score på 97%, och i CinemaScores publikundersökning landar betyget på A.
– Den starka öppningshelgen på biograferna tillsammans med de positiva publikundersökningarna visar verkligen att filmen uppskattas av publiken, säger SF Studios VD Michael Porseryd i ett pressmeddelande.
Den svenska filmatiseringen av Fredrik Backmans roman, som hade premiär i slutet av 2015, var också en kommersiell framgång. På hemmaplan sågs "En man som heter Ove" av hela 76 000 biobesökare bara under premiärdagen, och kunde snabbt räknas som en av de största, svenska biosuccérna någonsin. Filmen lockade även publik utomlands, och drog in över 30,6 miljoner dollar i globala biointäkter.