Världens bäst säljande spel någonsin, “Minecraft”, kan tydligen bli ännu populärare. Enligt The Game Business ska det veckovisa spelarantalet för “Minecraft” ökat med hela 14 procent innan “A Minecraft Movie” hade premiär på bio. Veckan efter ska spelarantalet istället ökat med 17 procent.
Detta är en minst sagt rejäl ökning med tanke på att “Minecraft” beräknas ha 170 miljoner månatliga spelare. Märk väl att ökningen också sammanträffade med att utvecklaren Mojang släppte nytt innehåll till spelet som kopplade samman med filmen.
Enligt Nielsen ska försäljningen av Nintendo Switch-versionen av “Minecraft” också ökat med 25 procent veckan innan filmen kom ut och 8 procent veckan efter att den kom ut.
Själva effekten att en stor film baserad på ett spel ökar för intresset för spelet är i sig är inget ovanligt. Det har tidigare hänt för exempelvis ”Sonic the Hedgehog”, ”Fallout” och ”Super Mario Bros. Filmen”.
Läs också: ”A Minecraft Movie” är redan den näst största tv-spelsfilmen någonsin
Läs också: Vad gick snett med ”Borderlands”? Regissören känner inte igen sin egna film