Även Viaplay har känt på utmaningarna på streamingmarknaden, där allt fler tjänster slåss om kundernas krympande plånböcker.
I ett pressmeddelande som Deadline tagit del av beskriver Viaplay ett snabbt minskande antal prenumeranter. Efterfrågan för Viaplay faller både i Norden och internationellt - streamingtjänsten har just nu cirka 7,7 miljoner abonnenter, enligt Expressen.
”De stigande levnadskostnaderna bidrar även till en sjunkande försäljning av både streaming (direkt-till-konsument) och linjära abonnemang via distributörer, i kombination med högre nivåer på churn som en följd av prishöjningar”, skriver Viaplay.
Till följd av detta beslutar styrelsen att dra tillbaka sina operativa och finansiella mål för 2025. Fritt översatt: det kan innebära mer besparingar och färre storsatsningar. Viaplay har tidigare satsat hårt med 40 originalserier om året och påkostade projekt som tv-serier "The Swarm" och storfilmen "Stockholms blodbad".
I natt avgick dessutom Anders Jensen som suttit som VD för Viaplay Group sedan 2018, men han "önskar bolaget och teamet allt det bästa i framtiden".
Naturligtvis är det inte bara hos Viaplay som det krisar. Vi har tidigare kunnat läsa om höjda priser, besparingar och sammanslagningar hos andra stora konkurrenter:
• C More ska läggas ned
• Netflix tappar prenumeranter
• HBO Max går samman med Discovery+
• Disney+ blöder pengar och raderar innehåll
• C More ska läggas ned
• Netflix tappar prenumeranter
• HBO Max går samman med Discovery+
• Disney+ blöder pengar och raderar innehåll