Spel

Skribent

Vanja Tomin

8 januari 2023 | 17:00

Allt du behöver veta om kommande skräckspelet "Layers of Fears"

Varför heter det inte "Layers of Fear 3"?
All skräckhype verkar just nu kretsa kring Bloober Teams "Silent Hill 2"-remake och "Layers of Fears". Som uppföljare till "Layers of Fear 1" och "Layers of Fear 2" bygger det vidare på tidigare spels grundstenar, samtidigt som det utlovar en helt ny skräckupplevelse. Men varför heter det inte bara "Layers of Fear 3"?
 
I en intervju tidigare i veckan mellan DreadXp och Anna Jasińska, ansvarig för marknadsföring hos Bloober Team, förklarar hon tanken bakom titeln på spelet:
 
- Nej, det här är inte "Layers of Fear 3". Vi har kommit på ett helt nytt namn. De små nyanserna i stavningen ger oss subtilt en antydan om att vi har något nytt på gång.
 
-"Layers of Fears" är ett helt nytt koncept för videospel. Det kombinerar de bästa delarna av "Layers of Fear 1" och "Layers of Fear 2" med nya spelmekaniker, toppat med en helt ny berättelse som aldrig tidigare skådats. Vi har packat ihop allt det bästa och skapat en ultimat, övergripande berättelse för hela Layers-franchisen. Något sådant här har aldrig hänt tidigare i spelbranschen, och vi kallar det för "reimagination", säger Anna Jasińska.
 
Large 52bd89a00ef023f740de0463304c3714 ccccc
 
 
"Layer of Fears" sägs bjuda på ett bekant koncept men kommer även kunna locka till sig nya spelare som inte är så kända med spelserien.
 
- En ny handling och en kryddad spelupplevelse väntar, långvariga fans kommer att tycka att det senare är uppfriskande. Den sammanbindande berättelsen mellan "Layers of Fear 1" och "Layers of Fear 2" kommer att kännas av spelare som är bekanta med de två tidigare spelen när de ser hur till synes orelaterade historier vävs samman, förklarar Anna Jasińska.
 
- De nya kapitlen i spelet kommer att visa hur de tidigare spelen smälter samman till ett komplett magnum opus. När det gäller nya fans kommer de att få uppleva allt det bästa som definierar "Layers"-franchisen utan att känna sig vilse i handlingen. 
 
Large 52bd89a00ef023f740de0463304c3714 ss 7df25eb982d7df80f162701eb97b7af6d88d4ac6.1920x1080
 
Hur kommer det sig då att Bloober Team valde den här typen av uppföljare istället för en traditionell typ? Produktionschefen Kacper Michalski talade med Gamingbolt om detta och förklarade;
 
- Vi ville berätta historien på nytt med hjälp av den senaste tekniken. Nu är vi en ganska mogen studio och vi har råd att göra det. Vi inser att de två första delarna kan ha lämnat oavslutade intriger och därför vill vi täcka in dem i det kommande spelet. På samma sätt, om spelet kunde ha behövt mer mångfald kommer vi att implementera det nu. "Layers of Fears" är en komplett värld som kombinerar två till synes orelaterade historier.
 
"Layers of Fears" är utvecklat i spelmotorn Unreal Engine 5 med ray tracing, 4K-upplösning och HDR-stöd inkluderat. Spelet är centrerat kring "berättelser om konstnärer som förslavats av sina besattheter" och lovar att kasta "nytt ljus på den övergripande berättelsen".
 
Se trailer för kommande "Layers of Fears" här. 
 
 
"Layers of Fears" har ännu inget släppdatum men förväntas komma i början av 2023 till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC.
 
Ser du fram emot att spela "Layers of Fears"?
| 8 januari 2023 17:00 |