Kan Twitter, med sina snabba åsikter på 140 tecken, vara ett hot mot filmkritik?
Ja, anser Thierry Fremaux. Som festivalchef för Cannes filmfestival har han sett på hur filmrecensenter knappar iväg sina åsikter ut i cyberrymden innan filmerna knappt är slut. En tråkig utveckling menar han, enligt en intervju med Le Film Francais.
- Att skriva en recension handlar om att formulera och få ner sina tankar. Det är inget som kan sammanfattas i 140 tecken som skrivs så snart eftertexterna slutat rulla.
Fremaux säger att journalister och amatörkritiker deltar i en osund jakt om att vara först ut på nätet med sin åsikt. Festivalkollegan Pierre Lescure håller med.
- Allt accelererar. Det leder till hastiga, överdrivna omdömen. Kritikerna twittrar under filmvisningarna. Yrkets natur och funktion förändras. Jag är inte säker på att de gör sig själva en tjänst, säger Lescure till franska La Croix.
Gubbarna har delvis en poäng. Att rättvist bedöma en film tar sin tid och görs inte på två meningar ett par minuter efter visningens slut. Å andra sidan tror jag inte att någon journalist besöker Cannes enbart för att fylla sitt Twitterkonto. Twitter är inget hot, enbart en ny kanal och ett nytt sätt att prata om film. En tweet är inte en filmrecension, en snabb åsikt kan inte jämföras med välformulerad kritik, men det ena utesluter inte det andra. Snarare kompletterar de varann, är min erfarenhet. Den som läser och blir nyfiken på att veta mer söker med säkerhet upp en längre recension så snart den dyker upp.
Och i slutändan tror jag att Cannes filmfestival är glada över varje tweet, blogginlägg och omnämnande i sociala medier som de kan få. Tiderna förändras, men inte nödvändigtvis till det sämre. Ju fler sätt för journalister att nå ut, desto mer uppmärksamhet får världens viktigaste filmfestival - och bra film i allmänhet.
Vad tycker ni?