”Wonder Woman”, med Patty Jenkins (”Monster”) som regissör, avslutade nyss sin inspelning.
Förväntningarna på DC Comics kommande storfilm är höga, och det är inte bara för att Gal Gadots amasonkrigare imponerade med sitt gästspel i ”Batman v Superman: Dawn of Justice”.
”Wonder Woman” blir på många sätt en banbrytande film: den första stora serietidningsfilmen med en kvinnlig hjälte på över ett decennium, den första att regisseras av en kvinna - och med en budget som uppskattas till 150 miljoner dollar är den också den dyraste filmen som någonsin gjorts av en kvinnlig regissör.
Gal Gadot, Patty Jenkins och Chris Pine på sista inspelningsdagen.
Bristen på kvinnliga filmskapare i Hollywood är ett omtalat problem, men lika sorgligt är att de aldrig får komma nära de riktigt stora projekten. Blockbusters med budgetar på över 100 miljoner dollar har hittills bara varit till för män.
Undantagen kan räknas på en hand. Kathryn Bigelows ”K-19: The Widowmaker” (2002) hade en budget på 100 miljoner dollar. Lana Wachowski var med och regisserade de påkostade sci-fi-äventyren ”Cloud Atlas” (2012) och ”Jupiter Ascending” (2015).
”Wonder Woman” skriver på så vis redan filmhistoria. Men har filmen kraften att förändra spelreglerna i den konservativa filmfabriken på allvar? Det får vi se sommaren 2017.