I filmnationen Japan är filmbranschen inte enbart knuten till städerna Tokyo, Kyoto och Osaka på Honshu, den största huvudön i Den Uppgående Solens Rike. Även Japans sydligaste prefektur Okinawa – som utgörs av ett 70-tal öar söder om Kyushu – har en prunkande filmkultur, som varje år når sitt klimax genom Okinawa International Movie Festival, som i år hålls mellan 18:e och 21:a april.
Förra veckan offentliggjordes årets festivalprogram inför världspressen, under en fullsatt presskonferens på festivalarrangören och underhållningsagenturen Yoshimoto Kogyos kontor i Tokyo-stadsdelen Shinjuku. Festivalen grundades 2009 av agenturens CEO Hiroshi Osaki, efter att Osaki hade besökt Cannesfestivalen och inspirerats till att starta en glansfull, humorpräglad filmfestival i Japan.
Invigningsceremoni på Okinawa International Movie Festival. FOTO: OIMF
Devisen för årets upplaga av Okinawa International Movie Festival – den 11:e i ordningen – lyder ”Transform! Follow Your Heart”, vilket anknyter till festivalens kontinuerliga roll som glädjespridare i den subtropiska regionen. Då Yoshimoto Kogyo som agentur till stor del fokuserar på komiker – och därtill anses ha vara det främsta hemmet för den japanska ståupphumor-formen manzai, har humor en given plats i festivalschemat. Som vanligt inrättas festivalparken ”Laugh & Peace Town” i Okinawas huvudstad Naha, där även festivalhögkvarteret ligger, liksom merparten av festivalbiograferna.
Laugh & Peace Town-parken på Okinawa International Movie Festival. FOTO: OIMF
I år byggs ”Laugh & Peace Town” upp i rymliga Shintoshin Park för första gången, där en mängd humor- och musikframträdanden står på programmet. Även på torget Tenbusu Square uppträder komiker och artister både från japanska fastlandet och Okinawa. Och under lördagen den 20:e april deltar en rad Yoshimoto-komiker i ett så kallat ”escape room” öppet för allmänheten, med teckenspråks- och pusseltema, med namnet "The Mystery of the Treasure Hidden in Blue Waters: Rendezvous on a Moonlit Night". Så någon brist på skrattande japaner kommer det inte att råda.
En rungande hyllning av filmkonsten står dock givetvis i centrum på Okinawa International Movie Festival, och i år visas filmer från bland annat Kina, Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Myanmar och Ryssland, utöver en mäng japanska filmer inom både mainstream- och art house-sfären.
En rungande hyllning av filmkonsten står dock givetvis i centrum på Okinawa International Movie Festival, och i år visas filmer från bland annat Kina, Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Myanmar och Ryssland, utöver en mäng japanska filmer inom både mainstream- och art house-sfären.
”Erica 38” (2019)
Till sistnämnda falang hör ”Erica 38” av Yuichi Hibi – som har premiär på festivalen, med den ikoniska artisten och skådespelerskan Miyoko Asada i huvudrollen. Filmen är en betagande skildring av titelfiguren, en japansk kvinna i 60-årsåldern som efter åratal av finansbedrägerier hemma i Japan är på väg att upptäckas av japansk polis, varefter hon flyr till en by i Thailand där hon lyckas upprätta en tillvaro under falsk identitet. En av rollerna i filmen spelas även av den legendariska japanska skådespelerskan Kiki Kirin – som avled i höstas, och därmed gjorde ”Erica 38” till sin sista film.
”My Father, the Bride”
En annan japansk prestigefilm på OIMF 2019 är ”My Father, the Bride” av Momoko Fukuda, en sällsynt inblick i transsexualitet på den japanska landsbygden. OIMF 2019 visar bland annat även det indonesiska succédramat ”Keluarga Cemara”, som gjorde stor succé i Indonesien i början av året – och som skildrar hur en familj i Jakarta förlorar alla sina tillgångar och tvingas lämna staden. Filmen är en gripande inramning av familjär uthållighet mot alla odds, och en vidareutveckling av en populär tv-serie som i sin tur är baserad på noveller av den hyllade indonesiske författaren Arswendo Atmowiloto.
Skulpturen ”Yambaru O-Gumi-Uo” av Yodogawa Technique. FOTO: OIMF
Miljötemat består på Okinawa International Movie Festival, där flera arrangemang – allt från lekar till uppträdanden – på olika sätt integrerar FN:s Globala Mål för Hållbar Utveckling (”Sustainable Development Goals / SDG:s”). Filmfestivalen har även som vana att låta annan konst än filmkonst få en framträdande roll, och så även i år - där Shintoshin Park även kommer att husera en utställning kallad ”NAHA 530 ART (Naha Garbage Free Art)”, där japanska konstnärer har transformerat skräp till konst.
Bland verken utmärker sig ”Yambaru O-Gumi-Uo” av Yodogawa Technique – en psykedelisk found art-skulptur i form av en gigantisk fisk, liksom det suggestiva metamorfos-verket ”Suderu” av Choji Nakahodo. Därutöver upprättar festivalen en konstinstallation som festivalbesökare kan bidra till, på temat ”nedskräpning i havet” – ett i hösta grad synligt problem på Okinawas stränder.
Röda mattan på Okinawa International Movie Festival 2018. FOTO: OIMF
Traditionsenligt arrangeras ett lika folkligt som glamouröst Röda Mattan-event på Okinawa International Movie Festivals sista dag, där Nahas paradgata Kokusai Dori lockar till sig besökare från hela Okinawas prefektur, och där både internationella filmcelebriteter och japanska superstjärnor har deltagit.
Meisa Kuroki på Okinawa International Movie Festival 2018. FOTO: OIMF
Fjolårets pampiga 10-årsjubileum av OIMF – där undertecknad var med – drog cirka 250 000 besökare till finaleventet, där Röda Mattan beträddes av bland andra den Okinawa-bördiga fotomodellen och skådespelerskan Meisa Kuroki, samt den Yokohama-bördige skådespelaren Hiroshi Abe – en av Japansk största filmstjärnor.
”Born Bone Born” (2018)
”Jimami Tofu” (2017)
Till övriga höjdpunkter på OIMF 2018 hörde gästspel från den populäre japanska komikern och regissören Toshiyuki Teruya, alias Gori, vars andra egenregisserade långfilm ”Born Bone Born” hade premiär på festivalen. Filmen är en svart komedi som ger en sällsynt inblick i begravningsritualen senkotsu, som är specifik just för Okinawa – där filmen spelades in.
Även andra Okinawa-inspelade filmer visades, som det vietnamesisk-japanska kärleksdramat ”Memories of Whale Island”- med skådespelaren Win Morisaki (som i fjol gjorde sin Hollywooddebut i Steven Spielbergs blockbuster ”Ready Player One”), liksom det singaporiansk-japanska hemvändardramat ”Jimami Tofu”, som med rätta romantiserar Okinawa både som mat-, natur- och kulturdestination – aspekter av Okinawa som vilken besökare som helst till Okinawa International Movie Festival snart blir varse om.
Natur och båtliv längs Okinawas kust. Foto: Erik Augustin Palm
Här hittar du mer info om Okinawa International Movie Festival 2019. I höst arrangerar Yoshimoto Kogyo även Kyoto International Film and Art Festival.
Här hittar du mer info om Okinawa International Movie Festival 2019. I höst arrangerar Yoshimoto Kogyo även Kyoto International Film and Art Festival.