Skribent

Alexander Kardelo

15 oktober 2013 | 17:01

Att äta popcorn på bion stör... reklamen

Dagens WTF: Annonsörerna på bioduken kan tvinga dig stoppa undan filmgodiset.

Det är inte bara dina bänkgrannar som kan irritera sig på godisprassel och popcornsmaskare i salongen. Nä, även annonsörerna som betalar dyra pengar för att synas före filmen tycker att biosnacksen du trycker i dig är ett ont påhitt. Iallafall när de har tagit del av den nya undersökningen, som säger att popcorntuggande hindrar oss från att lägga nya varumärken på minnet.

BBC berättar om studien som genomförts på Cologne University. Forskarna har upptäckt att vi kommer ihåg nya namn genom att upprepa uttalet tyst för oss själva. Men det ska ju till att man inte har munnen full av popcorn, såklart.

Studien genomfördes i en biosalong där hälften av besökarna bjöds på popcorn ooch den andra hälften fick nöja sig med en sockerbit. De blev å andra sidan de som påverkades mest av reklamfilmerna som de såg innan filmen, och kom ihåg dem, om så bara undermedvetet, efteråt.

- Det är särskilt viktigt för nya varumärken att synas ofta och upprepa sig, för att etablera namnet, skriver forskarna.

- Så att sälja godis på biografen kan minska reklamens effekt. I framtiden kan reklamkunder försöka hindra biograferna från att sälja godis innan filmen, står det att läsa hos BBC.

| 15 oktober 2013 17:01 |