När det blev klart att Damien Chazelle, regissören bakom "La La Land" och manusförfattaren bakom "Whiplash" skulle regissera ett tretimmars-epos om 1920-talets Hollywood var jag nog inte ensam om att se fram emot slutresultatet.
Med skådespelare som Brad Pitt, Margot Robbie, Diego Calva och Olivia Wilde kändes det som han hade lyckats få fram en ensemble “to die for”. Och när filmen hade premiär i december 2022 fick den överlag bra mottagande av kritiker och publik... även om den sistnämnda inte dök upp i så stora mängder som önskat.
I en värld där filmers värde och framgång räknas i antal inspelade dollar försvann “Babylon” snabbt från biograferna och fick inte den exponering eller uppmärksamhet den förtjänar. Filmen blev en ekonomisk flopp.
Nu får “Babylon” och publiken en ny chans när den idag släpps på svenska Netflix.
Är man det minsta intresserad av Hollywoods historia är detta ett måste; filmen bjuder på en galen, elektrisk och visuellt slående åktur där musik, skådespelare och fester avlöser varandra.
Uttrycket “less is more” har aldrig varit Hollywoods starka sida vilket skildras på ett fabulöst sätt i denna film där allt bara blir mer, större och mer extremt. Det är mycket som händer på skärmen och stundvis gränsar det nästan till utmattande, men klarar man av valfri CGI-orgie som veckovis pumpas ut ur Hollywood klarar man definitivt av “Babylon” som skildrar 1920-talets Hollywood med bravur.