Den senaste filmen i serien om världens starkaste och snällaste björn, "Bamse och världens minsta äventyr", hade premiär dagarna före jul. För att föra ut budskapet har man valt ett kul, högst passande och lite annorlunda reklamknep, som placerats ut på Kungsgatan i Stockholm.
I filmen får vi följa med när Nalle-Maja är med familjen på picknick men ingen verkar vilja leka med henne. När hon i ensamhet får i sig XYZ-saft och blir pytteliten tar allt en ny vändning. I den aktuella reklamkampanjen har man valt en skylt som skulle vara en perfekt storlek för miniversionen av Nalle-Maja:
Kampanjen är framtagen av JCDecaux och Dorian Mabb, på uppdrag av Nordisk Film.
Så här säger säger Gergö Wolmestad på Dorian Mabb:
- Precis som i filmen, där Bamses vänner behöver ett förstoringsglas för att hitta Bamse och Nalle-Maja, krävs även här ett hjälpmedel för att kunna se vår pyttelilla affisch. Det är ett kul och interaktivt sätt att koppla ihop filmens äventyr med vår värld. Vi hoppas att det ska ge både små och stora barn ett leende på läpparna,
Och filmen då? Jodå, den motvillige Bamse-experten (tillika vår recensent) Katarina Emtgård delar ut en fyra och beskriver en berättelse som i allra högsta grad låter som en klassisk Bamse-historia:
"I ”Bamse och världens minsta äventyr” skildras samtida klimatpolitik med giriga Krösus Sork som vill omvandla allemans-ängen till en lukrativ parkeringsplats. En mysig, vältecknad och engagerande berättelse om de bortglömdas (insekternas) rättigheter och jättarnas skyldigheter."
Vill du kolla in den lilla skyltningen sitter den kvar på Kungsgatan i Stockholm veckan ut. Vill du kolla in filmen, rullar den fortfarande på biograferna.