Festivalen har gått lite på sparlåga efter ett antal dagar med efterbrännkamaren på full styrka. Det började med "Antichrist" som utmålades som första skandalfilmen och den tillhörande presskonferensen där Von Trier helt enkelt deklarerade att han var världens bästa regissör. Och det slutade med visningen av "Inglourious Basterds" som så många sett fram emot och som många har tyckt till om. Nu är aktiviteten något lägre, kanske börjar de långa dagarna, i varma och luftsnåla salonger, att märkas?
Men ännu är inte festivalen över! Torsdagen bjöd bland annat på en presskonferens för "Drag me to hell" där Sam Raimi fick frågan hur det var att regissera skräck igen.
- Att regissera Spindelmannen-filmerna var som att dirigera en symfoniorkester. Att regissera "Drag me to hell" var som att spela i en jazzkvartett. Det var otroligt roligt, sade regissören.
I den officiella tävlan visades Michael Hanekes "Das Weisse Band" och Xavier Giannollis "À l'origine". Haneke beskrivs av Screen Daily som "i toppform".
Time Out London är dock inte lika snäll mot Xavier Giannolli. De att skriver att det vore svårt att misslyckas med att göra en intressant film med sådant intressant material som Giannolli har, men att han nästan lyckas med det.
På lördag delas guldpalmen till den bästa filmen ut, det återstår att se vilken det blir. Lägst odds enligt Unibet har dessa "Un Prohete" (1,65) och Hanekes "Das Weisse Band" (3,50).
Cannes på 60 sekunder - Torsdag 21 maj
Här kommer en kort summering om vad som hände under den nionde dagen av Cannesfestivalen.
Blandade reaktioner på "Basterds"
Den har kallats allt från "för snackig" till "briljant". MovieZine tar en titt på vad andra medier tycker om Quentin Tarantinos senaste film.
Svensk vinst i Cannes
Svensk vinst i Cannesfestivalen då Patrik Eklund vann med sin kortfilm "Slitage".