Från Jon Watts och “Spider-Man: Homecoming” till Chloé Zhao och “Eternals” – att Marvel värvar sina regissörer från independentscenen har blivit en regel snarare än ett undantag. Och deras senaste rekrytering är ingen avvikelse från det vinnande konceptet.
Bakom kameran på den pandemidrabbade “Black Widow” står nämligen regissören Cate Shortland. Med ett antal filmer och tv-serier, de flesta i hemlandet Australien, under bältet är hon sannerligen ingen nykomlingen i branschen. Men blockbustervärlden är något hon inte var bevandrad i, och när MovieZine fick en pratstund med henne berättar hon att det aldrig riktigt fanns på kartan att ta sig an en sån här stor Hollywoodproduktion.
- Jag hade aldrig föreställt mig att jag skulle göra något sånt här. Men jag är så glad att jag har fått göra det. Lustigt nog så har många av de teman jag har utforskat i mina andra filmer även funnits med i den här filmen, berättar Shortland, vars tidigare verk inkluderar bland annat "Lore" och "Berlin Syndrome".
Som en ny regissör i Marvel-familjen, hur stor delaktighet har du haft i skapandet av själva actionsekvenserna? Är det något som mer styrs av stunt-teamet eller second unit-teamet?
- Jag var intresserad av att vara en del av så många delar av produktionen som möjligt, så vi jobbade väldigt nära med alla koreografer. Inspirationen till fighterna kom dessutom från den råa, mer känslomässiga tonen som vi ville få fram i filmen – så vi jobbade alla väldigt nära tillsammans för att få fram den känslan i alla delar av produktionen. Vi jobbade ofta så att jag och huvudteamet filmade i fyra dagar, sen tog second unit-teamet över i några dagar och sen kom jag tillbaka. Och så rullade det på.
Vad hade du för kreativ vision för den här filmen, och kunde du behålla den visionen med tanke på storleken i den här produktionen, med många bestämmande röster i bakgrunden?
- Dels hade jag ett enormt stöd från mitt team som hjälpte mig att fullfölja den vision jag hade. Sen så är Marvel väldigt stöttande i sina regissörers vision. Så jag kände aldrig att jag behövde slåss för att få min vilja igenom. Det jag fick kämpa mot var snarare tid och utmattning.
Att berätta den här storyn nu, med tanke på vad som händer med Natasha i “Avengers: Endgame”, menar vissa är “too little, too late”. Hur ser du på det?
- Jag tycker att det här är en väldigt fascinerande karaktär, som har sidor vi inte har fått se innan. Det är en hemlighetsfull person som vi nu äntligen fick tillfälle att utforska och lära känna bättre. Sen är det också bara underbart att få se Scarlett Johansson sparka röv, haha. Så jag tycker att det eventuellt är för lite, men absolut inte för sent.
Jag måste också fråga om svenska Nanna Blondell, som spelar en liten roll i filmen. Hur var det att jobba med henne?
- Hon var jättehärlig! Varje gång hon var i bild så lyste hon upp. Hon var väldigt sanningsenlig i sin prestation. Jag tror vi alla kände att hon var en “star in the making”.
Se hela intervjun nedan:
“Black Widow” har svensk biopremiär idag och digital premiär på Disney+ Premier Access den 9 juli.