Det visar sig att den digitala eran inte än har konkurrerat bort all hopp för traditionalister och klassiska filmskapare. Visst, det digitala mediet är här för att stanna, men det verkar också efterfrågan för celluloid-film att vara. Detta rapporterar The Hollywood Reporter.
Det var år 2015 som den första dealen mellan de stora filmbolagen och Kodak slöts - bara 18 månader efter att celluloidtillverkaren med nöd och näppe undvek konkurs.
Det var år 2015 som den första dealen mellan de stora filmbolagen och Kodak slöts - bara 18 månader efter att celluloidtillverkaren med nöd och näppe undvek konkurs.
Och med denna uppdaterade köporder kommer nog företaget med lätthet att hålla huvudet över vattnet. I alla fall för en relativt lång tid framöver.
Hur kommer det sig då att det fortfarande går så bra för att filma med, ja, film? Fråga dessa celluloidfantaster; Quentin Tarantino, Greta Gerwig, Noah Baumbach, Martin Scorsese och J.J. Abrams är bara några tunga namn som har filmat stora delar av sina senaste produktioner på det här sättet.
Extra tyngd ligger på Tarantino som minst sagt har förespråkat det analoga mediet under en lång tid - något som förmodligen har varit svårt att missa för trogna cineaster. Mindre känt är kanske att både Cary Joji Fukunagas Bondfilm ”No Time to Die” och Christopher Nolans ”Tenet” också får hjälp av celluloid.
Så som det ska vara, enligt vissa.
Hur kommer det sig då att det fortfarande går så bra för att filma med, ja, film? Fråga dessa celluloidfantaster; Quentin Tarantino, Greta Gerwig, Noah Baumbach, Martin Scorsese och J.J. Abrams är bara några tunga namn som har filmat stora delar av sina senaste produktioner på det här sättet.
Extra tyngd ligger på Tarantino som minst sagt har förespråkat det analoga mediet under en lång tid - något som förmodligen har varit svårt att missa för trogna cineaster. Mindre känt är kanske att både Cary Joji Fukunagas Bondfilm ”No Time to Die” och Christopher Nolans ”Tenet” också får hjälp av celluloid.
Så som det ska vara, enligt vissa.