Coronakrisen har under våren och sommaren tvingat nöjesbranschen att bli mer kreativ. Istället för storfilmer på bio har vi ägnat oss åt att titta på skådisar som återförenas i Zoom-möten, och San Diegos välbesökta Comic-Con försökte hoppa på trenden.
Årets upplaga av den populära nördmässan blev digital och gick av stapeln under förra helgen. Utan biljetter och köer - men också utan speciellt stora publikdragare.
Om du missade Comic-Con@Home så är du inte ensam. Variety skriver att satsningen blev ett fiasko, med runt 15.000 tittare på varje Youtube-sänd panel. Populärast var panelen kring "The New Mutants" från Fox, med över 200.000 videostarter.
Ett stort problem för årets Comic-Con var att knappt några stora filmstudios och tv-bolag valde att medverka. Jättarna Marvel, DC och Lucasfilm lös med sin frånvaro. Inga storfilmer innebär ingen buzz, och twitter-aktiviteten kring Comic-Con sjönk med 95% jämfört med året innan. Dessutom var alla paneler förinspelade, utan någon möjlighet för fansen att interagera eller ens kommentera.
Årets upplaga av den populära nördmässan blev digital och gick av stapeln under förra helgen. Utan biljetter och köer - men också utan speciellt stora publikdragare.
Om du missade Comic-Con@Home så är du inte ensam. Variety skriver att satsningen blev ett fiasko, med runt 15.000 tittare på varje Youtube-sänd panel. Populärast var panelen kring "The New Mutants" från Fox, med över 200.000 videostarter.
Ett stort problem för årets Comic-Con var att knappt några stora filmstudios och tv-bolag valde att medverka. Jättarna Marvel, DC och Lucasfilm lös med sin frånvaro. Inga storfilmer innebär ingen buzz, och twitter-aktiviteten kring Comic-Con sjönk med 95% jämfört med året innan. Dessutom var alla paneler förinspelade, utan någon möjlighet för fansen att interagera eller ens kommentera.
Läs också: DC bjuder sina fans på stort online-event i augusti
För oss som inte bor i närheten av San Diego är det förstås en lyx att få en dos Comic-Con levererad hem till tv:n. Trots fiaskot hoppas jag att arrangörerna framöver hittar ett bättre sätt att fånga känslan från den riktiga mässan, i livesända paneler som går ut till hela världen. Tanken var åtminstone god.
För oss som inte bor i närheten av San Diego är det förstås en lyx att få en dos Comic-Con levererad hem till tv:n. Trots fiaskot hoppas jag att arrangörerna framöver hittar ett bättre sätt att fånga känslan från den riktiga mässan, i livesända paneler som går ut till hela världen. Tanken var åtminstone god.
Såg du något från Comic-Con@Home i år? Kommentera nedan.