Film

Skribent

Alexander Kardelo

18 maj 2021 | 17:30

Cruella gör 47 klädbyten i nya filmen

Möt Jenny Beavan, kvinnan som klär Cruella de Vil. Den Oscarsvinnande kostymdesignern fick i uppgift att sätta ihop en filmgarderob att dö för.
I Disneys mörka och förföriskt snygga prequel "Cruella" är det en sak som skiner starkare än skruvade Emma Stone och cyniska Emma Thompson - nämligen skådespelarnas garderober.

En film som utspelar sig i modevärlden måste vara en våt dröm för en kläddesigner, och Jenny Beavan fick i uppgift att klä två trendkänsliga fashionistor från topp till tå. Den Oscarsvinnande kostymören är en veteran i Hollywood - med filmer som "Återstoden av dagen", "The King's Speech" och "Mad Max: Fury Road" bakom sig har hon gjort såväl kostymdrama som postapokalyptisk action.

Nyckeln till att finna Cruellas och Baronessans stil låg i att "ta sig an projektet som en berättelse", säger hon under en presskonferens som MovieZine bjöds in till häromveckan.

- Jag har jobbat nära Disney och visste att projektet var på gång. Mode är inte min grej, men jag insåg efter mycket omtanke att jag kunde göra det. Jag kunde ta mig an det som en berättelse. Och jag minns 70-talet och kunde plocka mycket referenser därifrån.
 
 
Vad inspirerade dig?

- I manus finns det två tydliga karaktärer. Baronessan handlar mycket om mode, riktat kanske mer mot äldre kvinnor. Cruella är raka motsatsen, en rebell, men hon älskar kläder. Det var vackert att följa hennes berättelse, för sedan barnsben klär hon ut sig i mammas kläder, man ser hur kreativ och påhittig hon är. Hon sätter ihop vintagekläder så som vi alla gjorde på 70-talet. Sedna växer hon allt mer in i rollen som designer. Hon blir nästan nära någon som Glenn Close (i filmen "101 dalmatiner"). Det var fascinerande.

Var de båda Emmorna involverade i den kreativa processen?

- Jag har jobbat med Emma Thompson flera gånger förut, hon är en gammal vän och har fortfarande en fantastisk figur. Jag bestämde mig för att hålla mig till ett tema, som folk ju gör när de klär sig. Hon har en elegans och en fantastisk figur, den måste vi ta nytta av, för det skulle baronessan göra. Det handlade om att hitta historien och att hitta hennes kläder. Emma säger alltid till när hon inte gillar något, men för det mesta hade vi enormt kul. Hon ser spektakulär ut!

- Den andra Emma hade jag aldrig träffat innan, men jag hörde fina saker från folk som jobbat på "The Favourite". Hennes kostymer genomgår en förändring under filmens gång, och hon har hela 47 olika outfits.
 
 
Emma Thompson får i jämförelse nöja sig med 33 olika looks. Jenny Beavan lyfter fram hela sitt team, alla med olika färdigheter och specialiteter, som fick jobba flitigt. Dessutom fanns det flera klädkollektioner att designa till filmen, för att inte tala om att hitta en mängd outfits till statisterna på baler och fester.

Du behövde skapa två modelinjer, bland annat ”Let them eat cake” - berätta om processen bakom den.

- Det är Baronessans Marie Antoinette-bal i början. Det behövde ändå bära baronessans stil, som allt hon designar. Men jag ville också slänga in lite Marie Antionette i denna specifika kollektion. Mcyekt pasteller, det är inga färger som jag vanligtvis använder alls. Men det var absolut rätt för denna scen. För folk i bakgrunden kunde vi använda oss av existerande 1700-talskostymet.
 
Large 0d2dab64f6d9c62883309333095e3d7d cruella2
 
Hade du själv en rebellisk ådra som Cruella när du växte upp i 70-talets London?

- Under 70-talet blev jag mindre rebellisk, för jag började tänka på karriären. Det var nog mer under 60-talet, haha! Jag började jobba på teater och gjorde allt från att koka kaffe till att skapa rekvisita. Jag jobbade på operan. Jag har varit stage manager. Jag skolkade mycket från skolan. Jag gjorde uppror mot auktoriteterna. Men jag var aldrig en punkare... kanske lite av en hippie?
 
Jenny Beavan står utanför Cruellas favorit-vintagebutik.
 
Får du konstant idéer och inspiration baserat på vad du ser omkring dig?

- Jag smygtittar på folk hela tiden på tunnelbanan, jag låtsas titta i mobilen medan jag studerar folk. Men det är samma jobb oavsett om du gör Jane Austen eller Mad Max, för historien är alltid tydlig. George Miller är så tydlig med när apokalypsen inträffade - det var för 45 år sen. Vi hade nyss ett möte om den nya "Mad Max"-filmen. Det är så intressant, för det är inte "bara dräkter" som Marvel verkar göra. De har alla ett syfte, de berättar något om de här människorna och hur de överlever i The Wasteland. Och det är det roliga med detta jobb, för varje film är helt annorlunda.
 
Large 66c743d6105d0e8bde4e17cba6dc928c emmat
 
Har du några tips för folk som vill in i yrket? Hur blir man en framgångsrik kostymdesigner?

- Jag skulle föreslå att söka till en bra skola. De finns i England, Frankrike, ja, över hela Europa. Välj en konstskola, en kostymutbildning, det är viktigt för att få breda kunskaper. Du kan förhoppningsvis lära dig hur man färgar tyg eller hur man använder sig av 3D-printing vilket är väldigt användbart. Du lär dig kostymernas historia.

- Glöm inte heller att du är en del av ett team. Du måste uppfylla regissörens vision. Produktionsdesignern, smink och hår-gänger gör looken komplett, ni skapar karaktären ihop. Lär dig hur det funkar på en inspelning. Jag skulle varmt rekommendera att du själv testar kläderna och ställer dig framför en kamera. Det är bra att veta hur de känns.
 
 

"Cruella" i siffror

 
● 277 outfits har sytts upp för de ledande rollerna.

● Emma Stone själv hinner med 47 klädbyten i rollen som Cruella.

● Baronessan, spelad av Emma Thompson, får nöja sig med ”bara” 33 olika kostymer.

● 96 olika miljöer skapades för filmen

● 3500 meter tyg användes för att inreda dem

● 40.000 rekvisita-föremål behövdes

● Bara 3 tårtor skapades för Black and White Ball (som tur är räckte två tagningar)

● 74 skådespelare är utklädda till Cruella på Hellman Hall-festen

● 152 peruker användes för Marie Antoinette-balen

● 4 personer tillverkade handgjorda blommor i 5 veckor
 
● Inga dalmatiner kom till skada under inspelningen
 
"Cruella" släpps på bio och på Disney+ den 28 maj.
| 18 maj 2021 17:30 |