För cirka två år sedan släpptes det efterlängtade spelet "Cyberpunk 2077" av "The Witcher III: Wild Hunt"-utvecklarna CD Project Red, som inledningsvis fick väldigt mycket kritik för buggar och att det kändes halvfärdigt.
Vi på MovieZine gav det betyget 4 av 5 med orden att det är "ett fantastiskt, men ofärdigt spel". Sedan dess har många av buggarna åtgärdats och spelet förbättrats, vilket gjort att åsikterna om det är relativt kluvna bland spelarna.
Under de senaste dagarna har dock spelet fått något av ett lyft, då spelarna på Steam har ökat rejält de senaste dagarna. Häromdagen var det som mest 85 000 spelare samtidigt, vilket är mer än fyra gånger fler än i augusti. Det är även det högsta antalet sedan i början av 2021, efter att spelet först släpptes.
En ganska tydlig anledning till det här kan vara att den animerade Netflix-serien "Cyberpunk: Edgerunners" hade premiär i början av förra veckan, som fått fin kritik av både tittare och kritiker.
Serien är skapad av den japanska animationsstudion Studio Trigger, som ligger bakom serier som "Kill La Kill", "BNA: Brand New Animal" och avsnitt i "Star Wars: Visions".
Samma sak hände förra vintern då Netflix-serien "Arcane" fick spelarantalet i "League of Legends" att öka med nästan 50 procent, eller när "The Witcher III: The Wild Hunt" såldes mer än på lanseringsdagen efter att "The Witcher" hade premiär.
"Cyberpunk: Edgerunners" handlar om en kille som försöker överleva i Night City, en stad som är besatt av teknologi och kroppsmodifikationer, som i sin desperation väljer att bli en Edgerunner – en typ av legosoldat som även kallas Cyberpunk.
Jag har än så länge bara hunnit se ett avsnitt av Netflix-serien, men den verkar onekligen lovande med Studio Triggers riktiga snygga animationer, en spännande berättelse och ett välgjutet världsbygge.
Vad tycker du om "Cyberpunk 2077" och "Cyberpunk: Edgerunners"?