Krönika

Skribent

Anders Eklöf

19 juni 2023 | 17:00

3 anledningar till att jag aldrig får nog av "Final Fantasy"

Inför släppet av "Final Fantasy XVI" berättar MovieZines spelredaktör varför "Final Fantasy"-serien har en speciell plats i hans hjärta.
På torsdag den 22 juni släpps äntligen "Final Fantasy XVI", som är den senaste delen i den japanska rollspelsserien som tagit med oss på mängder av oförglömliga äventyr genom åren.
 
Med över 170 miljoner sålda exemplar sedan 1987 har spelserien av Square Enix fångat många spelares hjärta, mycket på grund av de fantastiska berättelserna som vi fått vara en del av och inte minst för att varje numrerad titel är ett helt fristående äventyr i en ny värld med nya hjältar och berättelser, som gör att alla kan hitta sin favorit.
 
Men varför är serien så populär och framgångsrik? Det tänkte jag försöka svara på.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

1. De minnesvärda karaktärerna och berättelserna

 
Cloud, Squall, Zidane, Terra, Tidus, Noctis eller Lightning? Det är lätt att hitta en eller flera favoriter bland karaktärerna i "Final Fantasy"-serien, med sina välskrivna personligheter och bakgrundshistorier, som onekligen har fått sina hängivna fans.
 
Berättelserna som de befinner sig är en ännu viktigare aspekt i "Final Fantasy", då det nästan alltid finns något nytt att upptäcka i nyanserna varje gång du spelar om. Tematiken om miljöförstöring i "Final Fantasy VII" är lika aktuell idag som 1997, det fantasirika äventyret i "Final Fantasy IX" är fortfarande lika charmigt och det finns gott om scener som fått en och annan spelare att släppa en tår.
 
Det finns liksom en anledning till att folk fortfarande analyserar berättelsen i "Final Fantasy VII" – över 25 år senare – och att metaaspekten  i "Final Fantasy VII Remake" som använder sig av originalet på spännande sätt tilltalar så många. Berättelserna har etsats sig fast i många spelares minnen, på ett sätt som få andra spel har.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

2. Den stämningsfulla musiken

 
Det var några år sedan Nobuo Uematsu komponerade musiken till "Final Fantasy"-serien, men det är svårt att inte höra hans fantastiska toner när man tänker på spelen.
 
Oavsett om du har spelat serien eller inte, har du troligtvis hört ikoniska låtar som "One Winged Angel" eller "Aerith's Theme" från "Final Fantasy VII", den klassiska fanfaren eller varför inte det tidlösa temat som alltid finns med i varje spel på ett eller annat sätt.
 
Dessutom är musiken minst lika minnesvärd som allt annat i spelet och gör att varje del får en unik känsla och sätter stämningen på de olika scenerna. Hur imponerande är det egentligen inte att man typ aldrig tröttnar på stridslåtarna i spelen, trots att man hör dem tusentals gånger under varje genomspelning?
 

3. För att serien aldrig är rädd för förändring och förnyelse

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Redan det faktumet att varje numrerat "Final Fantasy"-spel utspelar sig i en helt ny värld med nya karaktärer och en ny berättelse – med återkommande varelser, tematik och andra inslag – är imponerande i sig. Att Square Enix (eller tidigare Square och Squaresoft) alltid gör något nytt med spelmekanik är pricken över i:et.
 
Med "Final Fantasy IV" (1991) introducerades systemet "Active Time Battle", som gjorde att de tidigare turorndingsbaserade striderna har ett mer levande flöde, där både dina karaktärer och fienderna kan attackera lite närsomhelst baserat på en väntetid. "Final Fantasy VIII" (1999) hade ett avancerat system för att anpassa dina karaktärer och lät dig sno magi från fienderna, "Final Fantasy XII" (2006) hade ett stridssystem inspirerat av mmo-rollspel och "Final Fantasy XV" (2015) en öppnare värld än tidigare.
 
Att "Final Fantasy XVI" tar en mer actionorienterad riktning lär inte tilltala de allra mest puritanska fansen, men personligen älskar jag att de ständigt gör något nytt med serien.
 
Vad har du för relation till "Final Fantasy"? Ser du fram emot "Final Fantasy XVI"? Berätta i kommentarerna.
| 19 juni 2023 17:00 |