Film och tv-journalisterna gottar sig åt det exceptionella ljudet i Dolbys Londonkontor
(Samtliga tre bilder från Dolby Europe Ltd)
Det har länge funnits en grupp av film- och TV-fantaster som brytt sig om att skapa den kompletta tekniska anläggningen hemma: Storbilds-TV, maffiga högtalare i varje hörn, djup bas. En komplett hemmabio lockar onekligen många, men prislappen kan vara minst sagt avskräckande. Det kan även vara svårt att förstå varför man ska prioritera ljud om man inte är en renodlad audiofil.
Men borde man bry sig om vilken typ av ljud som levereras hos streamingtjänsterna även om man inte har en hemmabio? Och hur stor skillnad gör egentligen tekniker som Dolby Atmos och DTS:X?
För att svara på den frågan behöver vi gå in på vad dessa tekniker innebär. Termen 3D-ljud, eller objekt-baserat ljud, gör att filmskaparna kan fastställa en mer precis plats där ljudet ska komma ifrån. När något exploderar i en actionfilm, har man med vanliga stereohögtalare kunnat höra ljudet från de ljudutgångar längst till höger, men med objektbaserat ljud som Dolby Atmos kan man ge explosionen en mycket mer precis plats i rummet. Ljudet kan aktivt placeras på 128 platser, vilket ger en mer dynamisk upplevelse.
Under vårt London-besök fick Moviezine chansen att besöka Picture Shop, som bland annat producerar Netflix racinghit ”Drive to Survive”. I serien får man följa förarna i motorsportens främsta tävling, F1. Genom att använda sig av objektbaserat ljud kan skaparna förmedla en annan känsla under loppen. När man visar en scen inifrån förarens position i bilen, kan ljudet få publiken att känna sig mer närvarande i handlingen, som att du sitter precis bredvid föraren, hör motorns ljud framför dig och friktionen utanför. En stor krasch, med voltande bilar, kan man få att låta som om bilen flyger rätt över huvudet på publiken!
Anais Libolt, Dolbys direktör inom ”broadcast”, menar att ljudet är ett viktigt verktyg för skaparna, precis som bildspråk.
Aanais Libolt kör en genomgång för nyfikna audiofantaster
– Även om man inte bryr sig om ljudets tekniska aspekter när man tittar på en film eller TV-serie, eller till och med när man lyssnar på musik, så bryr sig många om vad artisten vill säga. Vilka känslor de vill förmedla. För fler och fler filmer och TV-serier är ljudet en del av dagens storytelling.
Det kanske är lätt att föreställa sig hur ljudet kan göra en skillnad i fartfyllda actionfilmer, eller under F1 lopp, men gör det verkligen någon skillnad i övrigt innehåll? Spelar det någon roll om man tittar på draman eller komedier? Anais menar att även vanligt, lågmält ljud levereras på ett bättre sätt.
– Även om man inte bryr sig om att få fylligt, uppslukande ljud, får man även med precist och klart ljud. Det är inte lika uttröttande att lyssna på. De olika ljuden levereras bättre, det är en mer behaglig upplevelse. Man slipper konstant mixtra med fjärrkontrollen, förklarar hon.
Det var spännande att besöka det legendariska Abbey Road Studios i London - här spelade bland annat the Beatles, Pink Floyd och Kate Bush in mytomspunna skivor
Under vårt besök fick vi även uppleva skillnaden i mer lågmälda filmer hos Abbey Road Studios, där man producerat ljudet till flera storfilmer. I filmen ”Tàr”, där Cate Blanchet spelar en av världens främsta dirigenter, kan de framhäva ljudet från varje enskilt instrument, på ett sätt som inte varit möjligt med vanligt stereoljud. I filmen ”Catherine, känd som Birdie” av 'Girls'-alumnen Lena Dunham, har man jobbat med dialog och atmosfäriska ljud för att skapa en krispig och klar ljudbild.
Det som framgår snabbt när man tittar på denna typ av draman, är att bra ljud inte endast borde vara viktigt för tekniknördar som tittar på ”The Fast and the Furious” på högsta volym. Subtila detaljer framkommer i draman och känslan av närvaro förhöjs.
Så vad behövs för att uppleva allt detta? Allt eftersom tekniken har utvecklats, har ingångskostnaden sänkts. Med ett par enkla hörlurar, eller en sound bar, kan dessa detaljer direkt framhävas. Man behöver inte en hel hemmabio för att förbättra ljudbilden. Vissa TV-apparater stödjer till och med tekniken i sina inbyggda högtalare.
– Till och med med en vanlig TV, som kanske bara har två högtalare, kan man höra skillnaden. Ljudet får en större rymd, varje enskilt ljud har en specifik plats i rummet, konstaterar Libolt.
Det är ingen slump att fler och fler streamingtjänster börjat skylta med olika ljudmärkningar, känslan lyfts även med minimal utrustning och gör det lättare för tittaren att uppslukas av verket, oavsett om det är en spännande äventyrsfilm eller ett känslomässigt drama - ljudet spelar större roll än någonsin.