Efter nästan tio års utveckling och flera studiobyten släpptes till slut zombiespelet "Dead Island 2" den 21 april, som fått relativt blandad kritik (2 av 5 av oss på MovieZine).
I spelet tar du dig an rollen som en av sex spelbara zombieslaktare i Venice Beach i en berättelse som levererar både kritik mot stadens världsfrånvända elit, kreativa närstrider och en hel del våldsam lemlästning.
Nu meddelar dock Deep Silver och Dambuster Studios att det går riktigt bra för spelet rent försäljningsmässigt, då det sålde i över 1 miljon exemplar på bara tre dagar.
De berättar även att spelet har spelats i totalt 11 miljoner timmar, att spelarna har dött 28 miljoner gånger (över dubbelt så många som invånarna i Los Angeles), att 45 miljoner zombier har huggits itu och att 1,1 miljarder zombier har slaktats.
Jämförelsevis såldes dock "Hogwarts Legacy" i 12 miljoner exemplar på två veckor, så någon enorm succé kan man väl inte riktigt kalla "Dead Island 2" för.
Det första "Dead Island" släpptes 2011 av den polska studion Techland, som numera gör "Dying Light"-serien. Därefter tog "Spec Ops: The Line"-studion Yager Development över, som ersattes av Sumo Digital. Det fungerade inte heller, Dambuster Studios anlitades för att avsluta utvecklingen.
Har du spelat "Dead Island 2"? Tycker du att det är bra?