I veckan är det 20 år sedan den bärbara Nintendo-konsolen Game Boy Advance lanserades i Sverige, tillsammans med spel som "Super Mario Advance", "Castlevania: Circle of the Moon" och "Kuru Kuru Kururin".
Med en inbyggd skärm på 2,9 tum i widescreen-format kunde den visa upp till 32 768 färger samtidigt, med en upplösning på 240 x 160 (Nintendo Switch har i jämförelse 1280x720). Till skillnad från den efterföljande versionen kallad Game Boy Advance SP hade inte den första någon bakgrundsbelysning, vilket gjorde att det kunde vara svårt att se vad som inträffade på skärmen utan en lampa. En kan ju faktiskt ifrågasätta hur pass bärbar den egentligen var.
Trots sina brister sålde konsolen ändå över 80 miljoner exemplar över hela världen med mängder av vackra, roliga och innovativa spel.
Här följer MovieZines favoritspel till Game Boy Advance.
"Castlevania: Harmony of Dissonance"
"Castlevania: Harmony of Dissonance" var det första spelet jag köpte tillsammans med den allra första konsolen jag köpta för egna pengar, och det gjorde mig inte besviken.
Femtio år efter att Simon Belmont besegrade Dracula i de gamla spelen, tar du dig an rollen som barnbarnet Juste Belmont som ger sig iväg till det hemsökta slottet för att rädda en kidnappad barndomsvän. Det blir upp till dig att utforska det kringelkrokiga slottet och kämpa mot mängder av odöda, vampyrer och andra ohyggligheter.
Med riktigt snygg pixelgrafik (åtminstone om du lyckades se den på den mörka skärmen) och ett sprakigt men medryckande soundtrack, hänförde det lilla äventyret mig totalt.
Anders Eklöf
"Metroid Fusion"
Jag har alltid varit ett "Metroid"-fan. Ända sedan jag kärade ner mig i 1994 års dräparklassiker "Super Metroid" som småsnorig sexåring så har serien varit en av mina absoluta favoriter. Att det sedan tog åtta år innan "Metroid Fusion" debuterade på GBA gjorde att väntan var olidlig på ett nytt spel i serien – men som det levererade!
I "Metroid Fusion" får vi mer story och en mer linjär spelupplevelse än i de tidigare titlarna. Det här är kanske det nervigaste "Metroid"-spelet hittills, då vår hjältinna Samus Aran blivit av med alla sina krafter och samtidigt jagas av X-parasiten SA-X som är en perfekt kopia av henne, med den skillnaden att SA-X är beväpnad till tusen med superkrafter och missiler! Resultatet blir en olidligt spännande katt-och-råtta-lek där det gäller att undvika SA-X, samla ihop sina krafter igen och till slut konfrontera den utomjordiska X-parasiten.
Till GBA släpptes även "Metroid: Zero Mission" år 2004. Det var en remake av Nintendo-originalet "Metroid", fast med snyggare grafik och kraftigt förbättrad spelbarhet. GBA-eran var en bra tid att vara "Metroid"-fan på.
Sebastian Lind
"Kingdom Hearts: Chain of Memories"
Som ett stort fan av Square Enix "Kingdom Hearts"-serie, som blandar "Final Fantasy" med Disney-filmer, var det en fröjd att få återuppleva det första äventyret med fin pixelgrafik på den lilla skärmen.
"Chain of Memories" utspelar sig mellan det första och andra spelet där hjältarna Sora, Långben och Kalle ger sig in i det mystiska Castle Oblivion. Här får de återbesöka alla Disney-världar från det första spelet, samtidigt som de stöter på medlemmar från den svartklädda Organization XIII och inser att de förlorar minnet ju högre upp i slottet de kommer. Det har även ett väldigt intressant och en aning komplicerat stridssystem, där du måste utforma en kortlek med olika attacker och förmågor.
Personligen ägde jag aldrig spelet själv, utan lånade en kompis kassett under rasterna och håltimmarna i högstadiet. Spelet har fått en remake till Playstation 2, men jag föredrar nog den pixliga grafiken och den förenklade spelmekaniken i originalet.
Anders Eklöf
"Harvest Moon: Friends of Mineral Town"
Långt innan "Stardew Valley" skulle komma att ta den smått nischade bondesimulatorgenren till nya höjder så fanns "Harvest Moon: Friends of Mineral Town" till Gameboy Advance. Spelet, som är en nyversion av Playstation-titeln "Harvest Moon: Back to Nature", låter dig ta över en nedgången gammal bondgård och sakta men säkert återställa den till sina glansdagar igen. På vägen dit kan du också roa dig med att lära känna människorna i byn, gifta dig och föda upp kossor, höns och får. Bland annat!
Ja, spelet låter kanske inte så himla actionpackat, men det är ändå något alldeles särskilt med den unika atmosfären som man bara kan hitta i ett "Harvest Moon"-spel. Att samla material, bygga saker och få grödorna i jorden att växa kan, tro’t eller ej, vara en minst lika fängslande spelupplevelse som de lite mer dramatiskt laddade titlarna på den här listan.
Om du tycker att det här spelet låter intressant så kom det en remake med titeln "Story of Seasons: Friends of Mineral Town" till Nintendo Switch och Windows häromåret. Remaken släpps också till Playstation 4 och Xbox One i höst.
Sebastian Lind
"Boktai: The Sun is in Your Hand"
Det här spelet är kanske det allra mest innovativa på listan, då det krävde att du faktiskt behövde gå ut i solen till och från för att komma vidare i äventyret. Det som kanske mest låter som en ursäkt för föräldrar till speltokiga barn att få dem att gå ut, är faktiskt ett riktigt intressant spel.
Spelet handlar om vampyrjägaren Django, som tar med sig sin solpistol till staden San Miguel för att kämpa mot odöda och blodsugande varelser. Det unika är att kassetten spelet är lagrat på har en liten solsensor, som laddar upp vapnet med energi som behövs för att kunna döda bossarna och deras hantlangare. Solen är bokstavligt talat i dina händer.
Dessutom är det ingen mindre än "Metal Gear Solid"- och "Death Stranding"-skaparen Hideo Kojima som ligger bakom det här lite udda men underhållande spelet.
Anders Eklöf
"Golden Sun"
"Golden Sun" vann Nintendo Powers utmärkelse som årets bästa Gameboy Advance-spel 2001 och det är inte svårt att förstå varför. Med riktigt mysig, läcker grafik och ett pampigt soundtrack av mästaren Motoi Sakuraba är det här definitivt en liten bortglömd rollspelspärla. Men bäst av allt med "Golden Sun" var de olika magier spelaren kunde hitta lite varstans i spelvärlden, vilka sen behövdes för att lösa olika pussel och klurigheter för att komma vidare.
Till stridssystemet hittades inspiration från arabvärlden och tron på djinn, det vill säga olika andar eller demoner. Genom att hitta och framkalla olika djinns under striderna ges spelaren tillgång till olika magiska krafter och till exempel mer livspoäng eller mer styrka.
Idag ser kanske inte "Golden Sun" lika imponerande ut längre… men när det släpptes i början av 2000-talet härjade 3D-hetsen som värst och klassiska, nyproducerade och charmiga 2D-äventyr fanns det inte så gott om. "Golden Sun" var ett briljant undantag.
Sebastian Lind
Hur ser din relation till Game Boy Advance ut? Vilka spel är dina favoriter?