EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

30 augusti 2019 | 18:30

Det finns 69 olika sätt att dö i "Man of Medan"

"Man of Medan" är först ut i "Dark Pictures"-antologin. Spelets regissör Tom Heaton berättar för MovieZine om inspirationen från "Ghost Ship", likheterna med "Until Dawn", och hintar om framtida spel i serien.
"Until Dawn"-skaparna Supermassive Games är tillbaka med mer skräck. Deras förra (och enormt framgångsrika) spel var en homage till slasherfilmer, och följde en grupp tonåringar i en öde stuga i skogen, där något ondskefullt lurade utanför. Nu blir det nya interaktiva spelupplevelser i samma anda.

"The Dark Pictures" är samlingsnamnet för en serie kortare spel som var och ett lånar inspiration från filmvärlden. Först ut är "Man of Medan", om fem unga vänner som undersök ett spökskepp och dess hemligheter. Och som vanligt kan alla dina val och handlingen påverka historiens gång, och vilka som ska överleva eller dö.

Tidigare i somras fick jag chansen att provspela "Man of Medan" och även tala med spelets regissör, Tom Heaton. Han berättar bland annat om det nya spelläget Movie Night, och hur spelarnas feedback har påverkat arbetet.

Jag älskade "Until Dawn" som du också var delaktig i. Vad är nytt och annorlunda här, och vad kommer fansen kunna känna igen?

- För att börja från början. "Man of Medan" är det första spelet i "Dark Pictures"-antologin. Det är en antologi med filmiska skräckspel med förgrenade berättelser. De som har spelat "Until Dawn" kommer att känna igen vad vi gör, för det är i samma anda. Du styr en karaktär, utforskar och samtalar med andra, du blir jagad, det blir läskigt... Det är vad vi gjorde i "Until Dawn", nu som en antologi.

- Den riktigt stora nyheten är att det också finns multi-player. Det finns ett sololäge, det finns ett Movie Night-läge för vänner som vill spela tillsammans. Sen kan du också spela mot en vän online. Det tycker vi är spännande. En vän kan haka på online och utforska den här världen med dig. Ibland gör ni saker tillsammans, ibland var för sig. Ni delar upplevelsen och skapar båda historien tillsammans. Det är hela spelet, hela berättelsen, men ni gör det ihop.
 
 
Betyder det att man får spela med en vän, eller med random personer online?

- Med en vän. Det är viktigt att du spelar med någon du känner. Ni kan prata om spelet och kommunicera, det blir en social upplevelse.

Är det någon skillnad i storyn om jag spelar själv eller kör Movie Night?

- Historien i grunden, alla scenarion och karaktärer, är desamma i varje spelläge. Men historien förändras eftersom det finns flera förgreningar. Vad du gör för val påverkar vad som händer. Det är det största och mest förgrenade spel vi gjort. Men du kan komma åt alla vägar genom alla tre spellägen. Det finns inget som är bättre än de andra, eller har annat innehåll.

Som filmnörd är det spännande för mig att höra om en skräckantologi. Vad kan ni säga om era filmiska inspirationer för detta spel, men även kommande kapitel?

- Vi är enorma skräckälskare, skräck finns i studions DNA. Vi lånar mycket inspiration från filmer men även tv, det finns mycket bra skräck på tv just nu. För detta spel tittade vi specifikt på två saker. Dels "Ghost Ship", den är cheesy men riktigt bra, och dels "Triangle".

- Ibland söker vi efter filmer som är väldigt specifika för en genre. Vi tittar på dem för att förstå hur de fungerar och vilka troper de innehåller. Vilka regler finns det, som vi kan använda i vårt spel. Men sen tittar vi också på film generellt. Hur låter ljudet, hur är ljussättningen och hur rör sig kameran? Vi använder det i alla våra spel för att skapa spänning, eller bara en bra dialog mellan karaktärer. Vi lägger mycket arbete på prestationer, och till och med manuset går igenom samma process som ett Hollywood-manus. Vi rollsätter med skådespelare som är vana vid film och tv.
 
 
I "Until Dawn" kunde vem som helst av karaktärerna dö. Är det likadant här?

- Det är exakt samma sak här. Varje karaktär kan dö och alla kan överleva. Man kan få många olika kombinationer av karaktärer mot spelets slut. Jag torr det finns 69 olika dödsscener i spelet. Du kan omöjligen se dem alla, då måste du spela om flera gånger för att hitta alla.

Hur lång tid tar det att spela igenom "Man of Medan"?

- Sololäget och Movie Night tar 4-5 timmar. Co-op-läget är något kortare eftersom förgreningarna tar er på separata spår, det kanske tar 3,5 timme.

Karaktären The Curator är någon som kommer återkomma, stämmer det?

- Ja, The Curator är en gammal man, väldigt smart och välklädd, och bor i ett slags storslaget bibliotek. Han välkomnar dig till spelet och berättar kort om det. Vid olika delar i spelet, speciellt vid nyckelhändelser, kommer du tillbaks till honom och han pratar lite om vad som just hände. Ibland ger han hintar och råd, som du kan välja att ta emot eller inte. Han kommer vara med i alla Dark Pictures-spelen.

Hur många spel blir det?

- Vi har fem under utveckling. De är i olika stadier. "Man of Medan" är det enda vi pratar om just nu. Men tanken är att släppa två om året.

Jag blev nyfiken på inledningssekvensen, där The Curator går förbi en rad med tavlor på väggen. Jag gissar att bilderna ger en hint för vad de kommande delarna handlar om?

- Det kan jag inte svara på (skratt). Men jag har ingenting emot om du nämner den teorin i din artikel. Det är en liten teaser, eller hur?
 
 
Finns det andra saker som ni lärde er av "Until Dawn", och mottagandet av det spelet, som ni tog med er till "Dark Pictures"?

- En stor sak vi lärde oss var hur pass betydelsefulla relationerna karaktärer emellan blev för publiken. Ja, vi försökte skapa ett filmiskt spel, det är klart att karaktärer och relationer är viktiga. Vi tänkte mycket på dem, men fansen har tänkt på dem ännu mer (skratt). De har alla möjliga slags idéer och teorier kring karaktärerna som vi inte ens har tänkt på. Vi insåg att det var väldigt viktigt för våra spelare.

- Så vi såg till att också skapa väldigt tilltalande karaktärer och ge dem intressanta relationer. Vi såg över hela systemet runt hur man kan spåra relationer i spelet, du kan se hur alla tänker om någon annan och varför. Och det finns också möjlighet att låsa upp specifika scener. Du kanske aldrig får se dem. Men om du har maxat en relation, så att två personer verkligen älskar eller avskyr varann, så kan du få speciella scener och se mer av deras historia.

Har du några tips för spelarna? Saker att testa eller titta efter?

- Först och främst något vi kallar för "hemligheter". Det finns massor att utforska i spelet, när du är på ett stort och mörkt skepp. Det är läbbigt. Men det finns massvis med saker där, att plocka upp och undersöka. De kan avslöja mer om vad som pågår och vad som har hänt. Det är värt att leta. På egen hand säger varje "hemlighet" inte så mycket, men kombinera dem och du kan få veta något användbart. Något som håller dina karaktärer vid liv.
 
 
Tillbaks till storyn, "Man of Medan" bygger visst på en gammal legend?

- Ja, vi börjar alltid med att hitta något som existerar i den verkliga världen och. Må det vara en legend, en myt eller en folksaga. Det räcker med något litet, men det ger oss något att utgå från. Något som folk redan halvt känner till.

- Något som lockade mig till "Man of Medan" var att byta miljö helt och hållet till havet. Havet är ju mytomspunnet och fullt av legender, eftersom sjömän är väldigt vidskepliga. Det finns en legend kring skeppet Man of Medan som är ett mysterium. Skeppet kom flytande och ingen vet var besättningen tog vägen. Det finns massor med teorier men ingen vet säkert. Det ger oss chansen att skapa vår egen version av vad som skedde ombord.

Du nämnde att du älskar skräckfilm, vad är det du gillar med dem?

- Att de är så extrema. De ser på mänskliga relationer genom de mest tillskruvade situationer, där människor bokstavligen slåss för sina liv. Jag gillar att bli skrämd, det är riktigt kul.

Många "Until Dawn"-fans undrar om det spelet kan få en uppföljare eller kanske en filmatisering?

- Det finns inga planer för något av det.
 
"Man of Medan" släpps till PS4 och Xbox One den 30 augusti.
| 30 augusti 2019 18:30 |