Skribent

Fredrik Adolvsson

15 oktober 2023 | 18:00

Disney+ börjar med reklam i november

Streamingtjänsterna blir fler och dyrare, men behöver också håva in stålar. Är reklamfinansiering rätta vägen att gå för att ge både bolaget och kunderna det minst dåliga av två världar?
I december 2022 lanserade Disney+ sin reklamfinansierade nivå i hemlandet USA. Nu, nästan ett år senare, får även vi i Sverige ta del av reklamen.
 
Du kommer förstås inte tvingade av det, men kan vara lockande eftersom det abonnemang du har idag kommer döpas om till Premium och höjas med 30 spänn - det vill säga till 119 kronor i månaden. Standardnivån med reklam, och lägre kvalitet på såväl video som ljud kommer, kommer alltså kosta 59 kronor i månaden. Däremellan lägger sig den vanliga standardnivån utan reklam, den håller sig (än så länge) till dagens 89 kronor.
 
Nuvarande prenumeranter får en extra månad med gamla priset. De nya nivåerna och priserna börjar gälla från 1 nobember, men de som redan har ett abonnemang kommer automatiskt gå över till det dyrare premiumvalet först den 1 december, Om man inte gjort ett aktivt val innan dess, vill säga. 
 
Så här ser det ut hos Disney+ från den 1 november 2023:
 
Standard med reklam: 59 kr/mån. Videokvalitet: Upp till full HD 1080p. Ljud: Upp till Stereo 5.1.
Standard: 89 kr/mån eller 89 kr/år. Videokvalitet: Upp till full HD 1080p. Ljud: Upp till Stereo 5.1. Reklamfritt.
Premium: 119 kr/mån eller 1190/år. Videokvalitet: Upp till 4K UHD/HDR. Ljud: Upp till Dolby Atmos. Reklamfritt.
 
I USA verkar det handla om en 30-45 sekunder lång reklamsnutt i början av varje film eller TV-serie, och sedan två till fyra korta reklamavsbrott beroende på programmets längd. Vi får se om de behåller samma upplägg här.
 
Kommer du testa Disney+ med reklam?
| 15 oktober 2023 18:00 |