Disney hade en uttänkt marknadsföringsplan klar, att låta den 21 minuter långa julspecialen "Olofs frostiga äventyr" spela innan "Coco" drog igång, men det var något som den amerikanska biopubliken inte uppskattade. Enligt Mashable har Disney beordrat landets biografer att sluta visa kortfilmen från och med 8 december.
Orsaken till publikens irritation över kortfilmen är längden, som innebär att själva långfilmen ("Coco") inte kan starta förrän 40 minuter efter utsatt tid. Då stor del av publiken är ung är tålamodet mindre än hos äldre publik. Men det har även uppkommit kritik att Disney har idkat skamlös reklam för den kommande "Frost 2".
Däremot har studion meddelat biograferna att frigöra tid för att kunna visa kortfilmen under andra tidpunkter varje dag, bara den inte visas i samband med "Coco".
Här i Sverige kan man fortfarande se "Olofs frostiga äventyr" på iTunes.
Skulle ni också känt en irritation att få se en 21 minuter lång kortfilm innan ordinarie filmstart?