Inför en uppspelt publik bestående av journalister och biografägare visade man stolt upp de öppnande 27 minuterna från "Hitta Doris" ("Finding Dory") som har svensk premiär den 26:e augusti.
Och visst har Disney/Pixar all anledning till att vara stolta efter en uppvisning i klassiskt filmberättande som på många sätt får konkurrenterna att blekna i jämförelse. Där andra studios skrutit med rekordsiffror, krystade scenframträdanden från dittvingade skådespelare och halvnya trailers valde Disney att jobba efter devisen ”show - don’t tell”, vilket ofta fungerar väldigt bra i filmsammanhang. Särskilt om man har produktioner som ”Hitta Doris” i rockärmen.
Filmen tar vid ett halvår efter "Hitta Nemo" och fokuserar föga överraskande på Doris och hennes besvärliga guldfiskminne som plötsligt påminner henne om att hon förlorat sina föräldrar och att hon nog borde fortsätta att leta efter dem. Filmens regissör Andrew Stanton introducerade vitsigt ”Hitta Doris” som filmen de nästan glömde bort att göra. Han berättade på scenen hur han känt sig helt klar med "Hitta Nemo", tills han återsåg filmen i 3D och då börjat oroa sig för Doris, för att hon kanske skulle råka simma vilse igen och där någonstans började arbetet med uppföljaren.
De mycket njutbara 27 minuterna fullständigt flög fram och slutade abrupt, men på helt rätt ställe efter att Idris Elba och Dominic West gjort entré som sjölejon, oh yes, det är precis så bra som det låter! När den stora duken sen plötsligt blev svart följde veckans kanske mest rungande applåder. Det märktes tydligt på publikens reaktioner i Las Vegas att "Hitta Nemo" gjort ett stort avtryck och att man därför bryr sig och ser fram emot hur uppföljaren nu ska bli. Personligen är jag övertygad om att Pixar har hittat helt rätt med "Hitta Doris" som ser ut att bli ett klassiskt familjeäventyr med hjärtat på rätt ställe, tillika en värdig uppföljare till originalet - såvida allting helt plötsligt inte vänder efter 27 minuter...
Bortom de efterlängtade fiskarna så berättade Disney hur stolta man var över att Jon Favreaus "Djungelboken" vid presentationstillfället hade 100% positiva recensioner på Rotten Tomatoes och var nummer ett på biolistorna på alla marknader världen över. Man kallade den sortens film för anledningen till att biografer uppfanns från första början och fortsatte med att berätta hur nöjda man var med att ha återförenat Steven Spielbergs ”E.T”-team för filmatiseringen av Roald Dahls "Stora vänliga jätten” eller ”The BFG” med Oscarsbelönade Mark Rylance som den snälla jätten.
Disney meddelade också att de första test-visningarna av live-action-versionen av "Skönheten & Odjuret" med Emma Watson, som släpps nästa år har fått ett otroligt mottagande.