Netflix var först ut. Nu vill även Disney+ ta itu med prenumeranter som delar sina lösenord, och tittare som snyltar på andra. Disneys VD Bob Iger bekräftade igår att det finns en plan som träder i kraft nästa år:
- Vi utforskar aktivt nya sätt att ta itu med delade konton och de bästa alternativen för betalade kunder att dela sina konton med vänner och familj. Senare i år kommer vi presentera vår nya policy. Och någon gång under 2024 rullar vi ut nya metoder för att driva monetisering.
Hur exakt Disney+ vill klämma åt lösenordsfusket framgår inte. Förmodligen något likt Netflix, som uppmanar sina prenumeranter att lägga till extra användare (som bor i andra hushåll) för en extra månadskostnad. Det lär ha funkat hyfsat, enligt Netflix själva.
Förhoppningen är att den nya metoden - vad den nu blir - ska ge Disney+ fler betalande kunder och mer intäkter.
- Det här är en verklig prioritet för oss och vi ser en möjlighet för att få affärerna att växa, säger Iger enligt The Wrap.
Redan i höst kommer svenska tittare få möjligheten att välja mellan 3 olika abonnemang på Disney+. Det nuvarande blir ett Premium-abonnemang för 119 kronor i månaden. En nyhet är ett reklambaserat abonnemang för 59 kr i månaden.