Den 15 september lanserades Disney+ i de nordiska länderna, och streamingtjänsten är redan en stor succé. Efter bara drygt två veckors tillgänglighet uppskattar analysföretaget Mediavision att Disney+ når över 10% av de nordiska hushållen. I Sverige betalar idag ca 450 000 hushåll för en prenumeration.
För marknadsledande Netflix tog det över ett år från lansering att nå motsvarande kundstock. Den snabba utvecklingen för Disney+ i Norden pekar också på att marknaden mognat sedan Netflix introducerades hösten 2012. Konsumenterna idag har god kunskap kring streamingtjänsterna och hur de fungerar.
- I kombination med ett starkt varumärke, såsom Disneys, kan en ny tjänst idag få stort och snabbt genomslag. Sannolikt spelar även prissättningen på tjänsten in. Disney+ säljs till lägre pris än flertalet andra, konkurrerande, tjänster, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision.
När Disney+ släpptes i USA, Kanada och Nederländerna i november för snart ett år sedan, lockade tjänsten 10 miljoner abonnenter det första dygnet.
Med ca 450 000 betalande hushåll i Sverige i slutet av september spelar Disney+ nu i samma liga som flera av de större lokala streamingtjänsterna. Men Disneys lansering har hittills inte skett på konkurrenternas bekostnad, tvärtom väljer allt fler hushåll att utöka antalet streamingtjänster där hemma.
- Disney+ har nått rekordsnabb tillväxt i Norden och visar på en tydlig efterfrågan av denna sorts innehåll. Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya streaminghushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden, säger Marie Nilsson.
Med ca 450 000 betalande hushåll i Sverige i slutet av september spelar Disney+ nu i samma liga som flera av de större lokala streamingtjänsterna. Men Disneys lansering har hittills inte skett på konkurrenternas bekostnad, tvärtom väljer allt fler hushåll att utöka antalet streamingtjänster där hemma.
- Disney+ har nått rekordsnabb tillväxt i Norden och visar på en tydlig efterfrågan av denna sorts innehåll. Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya streaminghushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden, säger Marie Nilsson.
Ett abonnemang på Disney+ kostar 69 kr i månaden eller 689 kr för ett år. Läs mer på disneyplus.com.