Det hör inte till vanligheterna att streamingtjänster avslöjar sina tittarsiffror. Där är Netflix undantaget som bekräftar regeln. Men för första gången har Disney+ valt att berätta hur många som kollade in seriestarten av "Ahsoka" förra veckan.
14 miljoner tittade på det första avsnittet av nya Star Wars-serien, vilket blir 784 miljoner streamade minuter (tack för matten, Hollywood Reporter). Ett hyfsat resultat för "Ahsoka" som verkar ha hittat sina fans världen över. (Även om siffrorna inte visar hur många hushåll som samlade fler än en person framför tv:n, datorn eller paddan.)
"Ahsoka" är serien som låter Rosario Dawsons jediriddare stå i centrum. Karaktären Ahsoka Tano är välkänd för de som sett de animerade serierna som "The Clone Wars" och "Star Wars Rebels". Och hon gjorde bejublad debut i live action-format i tv-serien "The Mandalorian" häromåret.
- "Ahsoka" har hittat sina fans i alla åldrar, och det är underbart att se att hon fortsätter attrahera tittare i sin egna serie (...) vi vill tacka alla fans som följt med Ahsoka varje steg på hennes resa och även alla de som just nu lär känna henne för första gången, kommenterar en nöjd Kathleen Kennedy, vd på Lucasfilm.
Den 23 augusti släpptes de två första avsnitten av "Ahsoka", och idag landar det tredje på streamingtjänsten. Det återstår att se om Star Wars-suget håller i sig under hela säsongen.