I maj släpptes “Gollum” till universell sågning och nu skriver Kotaku att den tyska studion bakom “Sagan om ringen”-spelet, Daedalic Entertainment, lägger ner all intern spelutveckling.
Istället för att själva göra spel ska man nu enbart fungera som en spelutgivare - som alltså överser spelutveckling hos olika spelstudior och hjälper till med allt administrativt.
Sidan har tagit del av en rapport från den tyska speltidningen GamesWirtschaft, som kan berätta att 25 medarbetare av 90 hos Daedalic kommer att påverkas av omstruktureringen.
En representant från företaget meddelar att “trots att “Lord of the Rings: Gollum” inte levde upp till våra förväntningar, är vi väldigt tacksamma för möjligheten och erfarenhet spelet har gett oss. Det är svårt, men också en ny början för oss i vår långa historia”.
På grund av detta har Daedalic pausat utvecklingen av ett annat, ej utannonserat “Sagan om ringen”-projekt.
Förutom Tolkiens fantasyvärld, har även Daedalic jobbat på “Surviving Deponia” som är ett rymdkoloni-spel. Det kommer att fortsätta utvecklas, men nu blir AtomicTorch den primära studion bakom projektet.
Har du hunnit spela “Gollum”?