"Iron Man 3" gör succé på biodukarna världen över. Men när den öppnade i Kina igår var filmen fyra minuter längre, och hade fått in en del produktplacering på köpet.
För att garantera en kinesisk biopremiär (landet tillåter bara ett vist antal utländska filmer per år) gick Marvel ihop med kinesiska finansiärer för att spela in extra scener till filmen, scener som enbart var till för att visas i Kina. Tack vare flitiga filmbloggare och Hollywood Reporter vet vi nu vilka scenerna är (och att de, som väntat, inte tillför ett dugg):
Filmen inleds med en fråga på bioduken: "Vad förlitar sig Iron Man på för att fylla på med energi?", följt av de kinesiska tecknen för "Gu Li Duo". Som tydligen är en billig mjölkdrink som finns att köpa över hela landet. (Jag är ingen serietidningsexpert men är ganska säker på att det inte är Gu Li Duo som Stark vill se i sitt glas.)
Ytterligare ett par scener följer med karaktären Dr. Wu (spelad av den kinesiske Wang Xueqi). Han är bland annat den som opererar på Tony Stark i slutet av filmen, men har fått extra spelutrymme med bland annat en assistent (spelad av Fan Bingbing). I en tidigare scen där Dr. Wu talar i telefon syns ett nyhetsinslag i bakgrunden, där Iron Man leker med barn vid ett av Kinas landmärken. Och självklart dricker också doktorn Gu Li Duo.
Så, smygreklam och lokala stjärnor i scener som inte tillför jättemycket. Inte tillräckligt för att få fanboys att boka en biljett till Asien, med andra ord.
Under tiden går biljetterna till "Iron Man 3" åt i en rasande fart, och filmen beräknas slå premiärrekord även i Kina.
Har Marvel sålt ut sig eller är det rätt väg att gå, för att få ut sin film till en bredare publik? Berätta vad du tycker här nedan.