Svensk films marknadsföring lämnar ofta mycket att önska, kan vetgiriga filmälskare intyga. Vanligtvis får publiken vänta till veckan innan premiär, tills regissören lyfter bladet från munnen eller filmbolaget släpper någon trailer.
Kanske börjar det hela ändras nu när allt fler filmskapare själva styr sin PR. Det bloggades till exempel flitigt från inspelningarna av "Jägarna 2" och "Bitchkram". Regissören Ulf Malmros går steget längre, och uppdaterar sin Twitter och Instagram flera gånger om dagen mellan tagningarna på nya dramafilmen "Min så kallade pappa".
Under hashtaggen #filmdagboken bjuder han öppet på alla tankar som går genom huvudet på en regissör, och ger en unik och bred inblick i arbetet med en svensk långfilm.
- Det började med att jag skulle skriva en gästkrönika för er. Samtidigt tänkte jag att det är ju så lätt att tröttna på twitter. Det har sin begränsning, sen känner man att alla säger samma saker om och om igen. Jag tänkte att man borde använda de där tolv tusen följarna till något, berättar Malmros för MovieZine.
- Så en lördagskväll skrev jag att jag tänker instagramma och twittra mig igenom förberedelser, inspelning och klippning av min nya film. Jag fick en jäkla massa bra respons: "Ja, gör det!" Sen har det format sig själv och fått mycket feedback.
Runt 20.000 läsare följer Malmros dagliga inlägg i de sociala medierna.
- Det finns ett sug efter hur det går till bakom. Jag tycker det är roligt. Jag försökte att inte bara lägga upp bilder på kändisar, utan också berätta en liten sak varje dag. Någon liten historia.
Bryan Singer gör det, Sylvester Stallone och Vin Diesel också: förser sina fans med insider-information från stora inspelningar. Sakta men säkert når trenden också Sverige. Det känns onekligen rätt väg att gå för att skapa hajp i dagens mediebrus.
Och de traditionella medierna får haka på, berättar Ulf Malmros:
- När jag la upp att First Aid Kit gör en specialskriven låt tog det fem minuter innan Expressen ringde. Och när vi sökte en roll via Instagram hängde Aftonbladet på. På så sätt är det ju också en bra kanal.
Utdrag ur #filmagboken:
"Genomläsning av manus med Micke Nyqvist. Eftersom vi är nära vänner och ofta diskuterar andras prestationer i filmbranschen, så är vi lite blyga inför varandra. Nu gäller det ju att visa att man själv duger. Vi tänker leverera mängder av varierande spelstil till klipprummet, för att ta besluten senare. Kanske koppla ur hjärnan. Helt ärligt har man sällan en aning om slutresultatet under inspelningen. Halva grejen som skådis är att våga misslyckas. Det är ingen direktsändning. Det är ju "bara" att ta om."
"Lite genant att erkänna, men jag ser om mina gamla filmer inför inspelningen av "Min så kallade pappa". Jag vill utvecklas. Det påtagligaste problemet är tempot. Det ser ut som om jag inte litar på att spelet eller historien bär. Jag vill ur scenerna alldeles för fort, som om de bara ska bockas av. Den här gången måste jag våga landa i känslorna och inte klippa så hetsigt. Pausera. Andas."
"Inspelningsdag 1. Det känns overkligt efter allt manusarbete. Texten ska bli till liv. Jag är rädd att det inte ska bli bra. I värsta fall omvandlas den rädslan till aggressivitet. Då är man ingen bra regissör. Idag gör vi en scen på restaurang Pelikan med Micke Nyqvist, Vera Vitali, Sverrir Gudnason och massor av statister. Ingen, särskilt jag, har någon aning om vilken film vi gör första dagen. Men med det här A-teamet ska det nog inte gå fel."
Följ Ulf Malmros inspelning på Twitter och Instagram.
"Min så kallade pappa" med Vera Vitali, Michael Nyqvist, Johannes Brost och Sverrir Gudnason i huvudrollerna går upp på bio hösten 2014.