Film

Skribent

MovieZine

14 juni 2023 | 09:30

Filmtittandet i Sverige minskade under 2022 - men vi ser allt mer svensk film

Vi tittar mindre på film nu än under pandemiåren. Men vi ser gärna mer svenskt, enligt en ny rapport från Svenska filminstitutet.
En genomsnittlig svensk såg 38 långfilmer under 2022. Det är ett tapp jämfört med åren 2018 till 2021, då snittet låg på 40-41 filmer. Det visar rapporten Filmåret 2022 i siffror som Svenska filminstitutet har släppt.
 
Efter flera år av stabilt filmtittande, även under pandemin, skedde ett trendbrott 2022. Filmtittandet minskade med två filmer per person och år, vilket innebär cirka 20 miljoner färre sedda filmer totalt sett.
 
Andelen av befolkningen som ser långfilm varje vecka minskade signifikant (från 51 till 48 procent). Framförallt var det i åldersgruppen 15-20 år som filmtittandet minskade.
 
 
Men här finns också en positiv trend: svensk films räckvidd ökar. 57 procent av de tillfrågade uppger att de har sett en svensk film den senaste månaden. (År 2020 var siffran 35 procent.)
 
Det kan bero på att utbudet av svenska filmer på streamingtjänster som Netfix, Disney+ och HBO Max har fördubblats jämfört med 2021. Dessutom är det fortsatt stort intresse för svensk film på linjär-tv, enligt Filminstitutets undersökning.
 
 
I rapporten ser vi också att konsumtionen flyttar allt mer till digitala tjänster. Under 2018 såg svenskarna 45 procent av sina filmer digitalt, år 2022 är motsvarande siffra 61 procent. Det innebär att linjär-tv-tittandet, fysisk köpfilm och biografens andel har minskat.
 
Under 2022 ökade även intresset för svensk film internationellt. Rapporten visar att titlar som Ruben Östlunds "Triangle of Sadness" och Ninja Thybergs "Pleasure" var eftersökta på IMDb. Trefaldigt Oscarsnominerade "Triangle of Sadness" blev såld till mer än 100 länder.
| 14 juni 2023 09:30 |