Film

Skribent

Nader Ryan Pahlevani

10 januari 2025 | 18:30

200 000 svenskar har nu sett "Mufasa: Lejonkungen" på bio - men den saknar klös jämfört med förra filmen

Disney-remaken har sakta men säkert tagit revansch efter en dålig premiärhelg, men är långt ifrån samma succé som sist.
Disneys prequelfilm "Mufasa: Lejonkungen" når en ny milstope med hela 200 000 biobesökare i Sverige. Globalt har filmen snart spelat in 500 miljoner dollar. Filmens budget uppgår till 200 miljoner dollar plus 100 miljoner i marknadsföring. 
 
Succé eller inte? För att komplicera det hela gör vi en simpel jämförelse: 
 
2019 års CGI-animerade remake "Lejonkungen" blev den mest sedda biofilmen i Sverige 2019. Den nådde nära 1 miljon biobesökare på bara fyra veckor. Globalt spelade filmen in 1,6 miljarder dollar. Filmens budget uppgår till $260 miljoner dollar plus 100 miljoner i marknadsföring. 
 
Det är tydligt att intresset för nya "Mufasa" är betydligt lägre, även om biosiffrorna vore klart godkända om det gällde andra filmer. I dagsläget behöver en film spela in 2-3 gånger sin budget för att börja gå med vinst, så än är det uppförsbacke för prequeln. 
 
Uppföljaren osar ingen känsla av nostalgi eller att den är lika viktig att se utav Disneys alla filmsläpp. Vilket kan noteras i det svaga intresset - speciellt i jämförelse med första filmens framgång. 
 
Har du hunnit se "Mufasa: Lejonkungen" på bio än? Kommentera gärna. 
| 10 januari 2025 18:30 |