Jag spelar sällan mobilspel. Med handen på hjärtat är det få saker som slår en bra kontroll med fysiska knappar, och det mobilspel (oftast) kan erbjuda är touchbaserade kontroller. Men i veckan gjorde jag ett undantag och laddade hem ”Florence” – det senaste spelet från designern bakom ”Monument Valley”.
Och ja, det här kan vara spelet som omvärderar min syn på vad en mobil titel kan vara. ”Florence” är mer av en interaktiv serietidning än ett regelrätt spel, och i jämförelse med många andra spel är det kort, men under mina 40 minuter fick jag uppleva långt många fler känslor än valfri högbudgettitel med 8 timmars speltid.
Florence är en kvinna runt 25 år. Hon har ett jobb som revisor, och som hon inte verkar gilla särskilt mycket, och dagarna flyter samman till en enda stor grå massa. Jag följer hennes dag där hon borstar tänder, räknar dagens siffror, äter sushi och scrollar igenom sitt sociala medier-flöde.
Hennes värld vänds dock upp och ner när hon träffar Krish. Han är en ung man med svart hår, solbränna och djupa, bruna ögon. Krish spelar cello och drömmer om att få studera musik på akademisk nivå. De börjar dejta, blir förälskade och flyttar ihop. Men allt är inte problemfritt.
Att skildra kärlek i spel är inte det lättaste. För samtidigt som det krävs starka, cinematiska scener, behöver ett spel även vara interaktivt. Det är också här många faller då spel kan tendera att bli för ”filmiska” eller att själva spelsessionerna rent av är distraherande. ”Florence” löser detta galant med smarta pussel som illustrerar allt från vardagstråkiga sysslor till hetsiga argumentationer.
Som spel är ”Florence” kanske i det simplaste laget men titeln följer verkligen mottot ”less is more” och huvudbudskapet är solklart – störst av allt är kärleken, men inte ens kärleken är problemfri. Och det kan nog de flesta av oss relatera till.
Om du har 30 kronor över och 40 minuter tillgodo bör du ladda hem ”Florence”, sätta på dig ett par hörlurar och bara njuta. Passa även på att ta fram en hög med näsdukar för det lär du behöva.