Spel

Skribent

Anders Eklöf

14 juni 2023 | 20:45

Förhandstitt: "Armored Core VI: Fires of Rubicon" : taktiskt, friskt och actionpackat

MovieZine har sett nya klipp från det spännande robotliret "Armored Core VI: Fires of Rubicon", som både känns bekant för de som spelat andra spel av From Software och som något helt annat.
Den 25 augusti släpps "Armored Core VI: Fires of Rubicon", som är den senaste delen i "Elden Ring"-studions kultförklarade och stundtals komplicerade spelserie.
 
Serien har aldrig blivit lika stor som deras andra spel som "Dark Souls" eller "Bloodborne", men "Fires of Rubicon" verkar vara ett försök att locka både nya spelare och sådana som är sugna på lite robotaction.
 
MovieZine har fått en förhandstitt på det kommande "Armored Core"-spelet, som minst sagt verkar vara en lovande nystart för serien.
 
2c112c47a7f20fca1f9e06436465f830 ss c92110c39a9c64376af5e8da31a0e6ffa9747334
 

En dystopisk mecha-framtid med fet action

 
"Armored Core VI: Fires of Rubicon" utspelar sig på en avlägsen planet där mänskligheten har hittat en energikälla som kan ta vår teknologi framåt dramatiskt. Det som skulle bli vår frälsning, blev dock istället en fördömelse som satte hela stjärnsystemet i brand.
 
Ett halvt århundrade senare försöker mänskligheten återta resursen. Du spelar som en genmanipulerad människa som styr en en enorm robot, en så kallad Armored Core, för ett av många rivaliserande megaföretag som är ute efter energikällan.
 
Stämningen i de klipp vi får se är onekligen tät, med en dystopisk och lite otäck känsla – samtidigt som det är väldigt actionpackat. Spelets producent Yasunori Ogura berättar att spelet är utvecklat med fokus på tre områden: massiva banor, ett taktiskt stridssystem där det gäller att anpassa sig till situationen och svåra utmaningar.
 
 
I förhandstitten får vi se en enorm robot infiltrera en fiendebas, som ser ut som en stor oljerigg. Här kan du välja hur du ska ta dig in, samtidigt som det gäller att besegra andra robotar. Striderna är väldigt snabba och actionpackade – och för helt klart tankarna till andra spel av From Software.
 
Precis som i till exempel "Elden Ring" eller "Dark Souls" gäller det att lära sig fiendens attackmönster för att vinna, samtidigt som det har en lite annan känsla just för att du är en gigantisk robot som kan sväva, skjuta och slåss. Det är inte heller riktigt samma fokus på utforskande som i deras andra spel, utan är uppbyggt kring olika distinkta banor att klara av.
 
2c112c47a7f20fca1f9e06436465f830 ss f441df5b6d02d0cbc2635f29ec502d93058e025c
 

Bygg mecha med Mulle Meck

 
Utvecklarna poängterar att en viktig designaspekt i "Armored Core" är att du faktiskt kontrollerar en stor robot och inte en människa, vilket verkligen känns i allt från hur du tar dig fram till hur striderna fungerar. Din robot kan sväva, men bara under en viss tid som regleras av en energimätare. Även under striderna är det viktigt att hålla koll på mätaren och anpassa sig till situationen.
 
Det är även stort fokus på att anpassa din robot, med olika delar och vapen som du kan köpa och uppgradera under resans gång. Mot en viss typ av fiende kan det vara bra att kunna röra sig och skjuta snabbt, medan ett annat möte kanske kräver en tyngre och kraftfullare robot.
 
Vår förhandstitt avslutas med en häftig bossfajt mot en stor hjuldriven maskin med två stora energiarmar, som även där för tankarna till andra spel av From Software. Här gäller det verkligen att lära sig dess attackmönster och utnyttja luckor för att leverera skada.
 
 

"Armored Core" med inslag av typisk From Software-mekanik

 
I slutändan verkar det som att man inte ska förvänta sig att få en liknande upplevelse som i "Elden Ring" med "Armored Core IV: Fires of Rubicon" - snarare en utveckling och modernisering av en vid det här laget över 20 år gammal spelserie – med en del inslag vi känner igen från studions senare titlar.
 
"Fires of Rubicon" ser helt klart att kunna bli ett häftigt, spännande och utmanande robotspel, som kanske inte kommer att passa alla – och inte heller alla som gillar andra From Software-spel. Det är så klart svårt att avgöra exakt hur spelet känns av att bara titta på ett klipp, snarare än att hålla i handkontrollen själv, men jag är ändå nyfiken på att se mer av det här.
 
"Armored Core IV: Fires of Rubicon" släpps till Playstation 5, Playstation 4, Xbox One, Xbox Series X/S och PC den 25 augusti.
 
Har du spelat "Armored Core" tidigare? Ska du skaffa "Fires of Rubicon"?
| 14 juni 2023 20:45 |