Den 24 mars släpps den efterlängtade remaken av "Resident Evil 4", ett spel som revolutionerade både sin serie och skräckgenren i stort med sin blandning av iskalla rysningar och stekhet action.
Den nya versionen bjuder på ny grafik, kontroller och en omskriven berättelse som siktar på att överraska även de mest inbitna fansen.
Sex år efter händelserna i "Resident Evil 2" skickas Leon Kennedy till en isolerad spansk by för att plocka hem den amerikanska presidentens kidnappade dotter. Det visar sig snabbt att byn är övertagen av en otäck sekt som har tillgång till en vidrig men mäktig parasit, som gjort invånarna till hungriga monster.
MovieZine har fått en förhandstitt av "Resident Evil 4", som helt klart verkar vara en lovande remake, precis som deras tidigare nyversioner av skräckserien.
Tillbaka till seriens modernare rötter
Till skillnad från "Resident Evil 2" och "Resident Evil 3: Nemesis" som Capcom tidigare har gjort remakes av, är "Resident Evil 4" redan från början ett mer modernt spel än sina föregångare. De två andra släpptes till den första Playstation-konsolen och det kändes helt klart berättigat att släppa de i nyversion till moderna format.
Det känns därmed inte lika självklart att göra en remake av fyran, när originalet dessutom finns tillgängligt på mängder av format idag. Det hindrar oss dock inte från att vara peppade på den nya versionen av "Resident Evil 4", som ser riktigt bra ut.
Vi har fått se en del från ungefär mitten av spelet, då Leon och Ashley anländer till ett mystiskt slott fullt av infekterade sektmedlemmar som gör allt för att ta kål på dig, som att till exempel använda stora kanoner för att spränga dig. För den som spelat originalet är mycket bekant, även om allt helt enkelt känns mer modernt med bättre kontroller och en del estetiska och narrativa ändringar.
Du kan numera byta vapen med ett enkelt knapptryck, till skillnad från den klassiska vapenlådan du måste hantera och sortera i originalet och tidigare spel i serien. Leon rör sig dessutom mycket smidigare och har möjlighet att smyga och rulla undan. Fienderna är även mycket mer aggresiva till följd av det, så det gäller att hålla tungan rätt i mun.
Vår förhandstitt avslutas med att vi får träffa den irriterande skurken Ramon Salazar (som ser mycket äldre ut i den här versionen) som skickar ut sina värsta soldater mot dig, samt en bossfajt mot den vassa Garrador.
När det begav sig kritiserades "Resident Evil 4" för att det var en aning sparsmakat på skräck till förmån för action, men remaken verkar ändå skruva upp rysningarna lite mer - med mörkare områden, läskigare musik och inte minst riktigt läbbiga typer att slåss mot.
Striden mot Garrador är minst lika nervkittlande som för snart tjugo år sedan, där det gäller att komma åt den blinda fiendens rygg genom att vara så tyst som möjligt och lura den till andra delar av rummet. Den här gången finns det även andra hinder runt om i rummet som du kan gömma dig bakom, vilket lägger till en ny aspekt till striden. Det ska helt klart bli spännande att se hur andra bossfajter har förändrats.
"Resident Evil 4" ser onekligen ut att kunna bli minst lika bra som de två tidigare nyversionerna av Capcom, även om det här inte är riktigt samma uppgradering som tvåan och trean, med tanke på att fyran faktiskt håller ganska bra även idag. Grafikmotorn RE Engine ser fortfarande riktigt bra ut, men även den börjar bli lite väl gammal.
Jag tvekar inte att remaken kommer att bli bra, men frågan är helt klart om det kommer bli en lika häftig upplevelse som för snart tjugo år sedan. Det har trots allt hänt en hel del i spelmediet sedan dess, på gott och ont.
Vad har du för relation till "Resident Evil 4"? Kommer du spela remaken?