SPEL

Skribent

David Grundström

27 juli 2017 | 14:00

Gå från rullstolsburen till supersoldat i "Wolfenstein II"

Vi åkte till London för att provspela det kommande "Wolfenstein II: The New Colossus". Lyckas uppföljaren leva upp till 2014 års oväntade succé?
2014 släpptes det svenskutvecklade "Wolfenstein: The New Order" till Playstation 4, Xbox One och PC. En ny tolkning av en av spelvärldens mest inflytelserika spel som var med och skapade förstapersonskjutar-genren som idag är bland den mest populära genren.
 
"Wolfenstein" utspelar sig i en parallell verklighet där nazisterna vann andra världskriget och nu regerar över världen med en järnklo. I uppföljaren, som släpps den 27:e oktober i år, får vi fortsätta att kämpa mot denna avgrundsondska fast på amerikansk mark.
 
 
Jag fick möjligheten att åka till London för att provspela två uppdrag ur det kommande spelet. Någonting som definitivt gett mig mersmak, men det är kanske inte så jätteoväntat då jag fullkomligt älskade det första spelet!
 
Det första uppdraget jag fick testa är det absolut första i spelet. Huvudkaraktären William "B.J." Blazkowicz har legat i ett fem månader långt koma när han plötsligt vaknar ombord en ubåt som blivit bordad av det tredje rikets soldater. När jag får kontrollen av karaktären sitter han i en rullstol, utan möjlighet att använda sina ben, och jag får därför försiktigt rulla mig fram längs trånga gångar samtidigt som jag mejar ner våg efter våg av nazister. 
 
På grund av rullstolen så är det inte möjligt att röra sig så fritt som en kanske annars är van vid. Trappor är ett bestämt nej så hissar, rullband och enorma kugghjul används på fiffiga sätt för att ta sig runt. Det hinner hålla på precis länge nog för att kännas som ett intressant grepp innan banan är slut, och efter det får jag ta del av ett senare uppdrag i spelet. 
 
Blazkowicz har här kommit över en sorts superdräkt som hjälper honom att gå och som dessutom gör honom starkare än någonsin tidigare. Uppdraget jag fått är att förinta en underjordisk bas i Nevadaöknen vid namn Area 52, en plats som en konspirationsteoretiker jag stöter på är övertygad innehåller utomjordisk teknologi. 
 
Genom en tunnel i källaren på en amerikansk diner tar jag mig till den underjordiska basen och det här som jag verkligen känner att jag spelar "Wolfenstein"!
 
 
Det är stora områden med dolda gångar att utforska samt flera olika sätt att tackla en och samma situation. Du har möjligheten att smyga dig förbi majoriteten av alla soldater eller så kan du springa med vapen i högsta hugg och meja ner allt motstånd du möter. När jag spelar brukar det bli något mellanting, en smygande approach innan jag blir upptäckt och istället leker actionhjälte.
 
Innan banan är slut har jag hunnit strida mot såväl hundar som soldater, ombord taket på ett underjordiskt godståg och mot robotar i alla möjliga sorters storlekar. Trots några buggar, som en får stå ut med då spelet fortfarande är i utvecklingsstadiet, hade jag ofantligt roligt. 
 
Det skall bli kul att se hur slutprodukten står sig den 27:e oktober. Jag vet att i alla fall jag kommer sitta klistrad vid skärmen så fort spelet släpps.
 
"Wolfenstein II: The New Colossus släpps den 27:e oktober till Playstation 4, Xbox One och PC.
| 27 juli 2017 14:00 |